گل های پیاده رو
گل های پیاده رو
در کتاب تصویری «گل های پیاده رو» دختری کوچک با لباس قرمز رنگ همراه پدرش از مغازهی خواروبار فروشی به سمت خانه قدم میزند. دختر در حالیکه پدرش چندان توجهی به او ندارد، گلهای وحشی بین راه را جمع آوری میکند. از میانه راه به بعد دختر تعدادی از گلهای دسته گلش را به دیگران هدیه میدهد، چه دریافت کنندگان متوجه شوند و چه نشوند.
تعدادی گل قاصدک و نرگس به پرندهای مرده که در پیادهرو افتاده است، شاخهای یاس به بیخانمانی که روی نیمکت پارک خوابیده است، چند شاخه بابونه لابهلای موهای مادر و خواهر و برادرش و...
درباره کتاب گلهای پیادهرو
کتاب «گل های پیاده رو» کتاب تصویری بدون کلام است. «جان آرنو لوسن» نویسنده کتاب شاعری شناخته شده است که بر اساس داستان او، کتاب تصویرگری شده است.
کتاب شاعرانه «گل های پیاده رو» دریچهای است به اهمیت دادن چیزهای کوچک، کودکان و رفتارهای کوچکی که معمولا آنها را نمیبینیم. خوانندگان دنیای اطراف دخترک را از چشم او میبینند. دنیایی اغلب خاکستری که با گلهای وحشی بهاری که از لابهلای سنگفرشها در آمدهاند رنگی شده است. با اهدای هر گل و هر مهربانی به تدریج رنگآمیزی تصاویر کتاب تغییر میکند، تا جایی که تصویرگری خاکستری کتاب به کل تبدیل به تصاویری رنگارنگ میشود.
کتاب «گل های پیاده رو» برنده جایزههای بسیاری شده است؛ از جمله بهترین کتاب تصویری کودکان سال منتخب نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۵، جایزه ادبی فرماندار کل کانادا برای بهترین کتاب تصویری کودکان در سال ۲۰۱۵.
افزون بر این این کتاب در فهرست ۲۰۱۷ کتابهای برگزیده برای کودکان با نیازهای ویژه دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان معرفی شده است. کتاب «گل های پیاده رو» به دلیل قابل فهم بودن برای همهی کودکان از جمله کودکانی که در یادگیری مشکل دارند، یا اختلالات ذهنی و رشدی دارند در بخش «کتابهایی که برای همه قابل دسترس هستند» این فهرست آمده است.
کتابهای تصویری بدون کلام مانند کتاب«گل های پیاده رو» برای آموزش زبان فارسی به کودکان دو زبانه بسیار مناسب است.
یکی از گونههای مهم کتابهای کودکان، کتابهای تصویری بدون کلاماند. کتابهایی که در آن تصاویر به تنهایی داستان را روایت میکنند. در این گونه کتابها طرح داستانی جذاب با تصاویر پرتحرک، به وسیله مجموعهای از کُدهای بصری باعث رشد خلاقیت و بالارفتن سواد بصری و قدرت تصویرخوانی در مخاطب میشود. کودکان و بزرگسالان از داستانسازی برای اینگونه کتابها، لذت میبرند.
کتابهای تصویری بدون کلام ابزار بسیار مهمی برای تقویت مهارت شنیدن، گفتوگو، تمرکز و استدلال کردن هستند، همچنین زمینهساز ایجاد تخیلاند و دایره واژگان مخاطب را گسترش میدهند. اثرگذاری و ارزش یک کتاب تصویری بدون کلام از هزاران کلمه بیشتر است. خواندن این کتابها به مخاطبان با پیشینههای گوناگون و سطح سواد مختلف اجازه میدهد تا از یک اثر واحد لذت ببرند.
کتاب «گل های پیاده رو» یکی از نمونههای عالی این گونه ادبی است. این کتاب نوشته ندارد، اما طرح داستانش را نویسنده و شاعر بزرگ کانادایی جان آرنو لوسن، با مهارتی ستایشبرانگیز خلق کرده است. تصاویر زنده، پُر از جزئیات و تاثیرگذار سیدنی اسمیت امکان کشف و شهودی بیهمتا را برای مخاطبان در تمام گروههای سنی فراهم کردهاند.
«گل های پیاده رو» ظاهری کودکانه دارد اما مفهومی بسیار عمیق در آن به اشتراک گذاشته شده است و به دلیل لایههای متفاوت معنایی خوانندگان در گروههای سنی متفاوت قادر به لذت بردن از آن هستند.
در «گل های پیاده رو» دختر بچهای همراه پدر خود در پیاده رو قدم میزند. پدر که نمادی از دنیای بزرگسالی است غرق در افکار و مکالمات و روزمرگیهاست اما دخترکِ سرخ پوش کتاب جهان پیرامونش را رنگارنگ و زیبا میبیند. او گلهای وحشی سر راهش را میچیند و هر گل به هدیهای بدل میشود. هدیهای که به جهان خاکستری کتاب و ما رنگ و زیبایی میبخشد.
عشق و نوع دوستی، محبت و روابط انسانی، توجه به محیط پیرامون و طبیعت از موضوعاتی هستند که به زیبایی لابهلای تصاویر این کتاب گنجانده شدهاند و امکان جستوجو و دیدن چندین باره تصاویر را فراهم کردهاند. کتاب «گل های پیاده رو» قصیدهای خوشنوا در باب زیباییهای کوچک و روزمره است.
کاربردها و فعالیت ها
فعالیت برای کتاب گل های پیاده رو
- از کودک بخواهید در کنار تصاویر کتاب داستان آن را بنویسد، دیالوگهایی که ممکن است رد و بدل شود یا حتی ترانهای که دختر کوچک ممکن است در ذهنش میخواند و راه میرود، نام دختر، نام خواهر و برادر دختر و غیره.
- داستان را به صورت خاطرات روزانه نیز میتوان نوشت. میتوانید از کودک بخواهید خاطرات روزانه را از نگاه دختر یا پدر یا هر شخصیت دیگری معرفی شده در کتاب بنویسد. سپس آنها را بخوانید و مقایسه کنید.
- موضوعاتی برای گفتگو مرتبط با کتاب:
در طول کتاب چه کسی حواسش به کارهای دخترک هست و چه کسی نیست؟ اگر بخواهید حواس کسی را به خودتان جلب کنید چه میکنید؟ اگر شما حواستان نباشد و کسی بخواهد حواس شما را به خودش جلب کند چه میکند؟
چیدن گلهای وحشی چه تاثیری روی محیط زیست دارد؟ در جمعآوری گیاهان از طبیعت باید حواسمان به چه نکتههایی باشد؟
چه راههای دیگری برای مهربانی کردن به دیگران غیر از اهدای گل وجود دارد؟ راههایی که حتی نیاز به صرف پول نداشته باشند.
- پس از خواندن کتاب یک بار دیگر تصاویر را با جزییات نگاه کنید. سپس به پیادهروی بروید. از کودکان بخواهید جزییاتی شبیه و مرتبط به تصاویر کتاب پیدا کنند و آن را نقاشی کنند.
- از کتاب در آموزش زبانهای دیگر نیز میتوان استفاده کرد. از کودک بخواهید داستان کتاب را با کمک تصاویر به زبان دیگری که در حال آموختن آن است تعریف کند.
- کودکان را به دو گروه تقسیم کنید تا یک گروه تصویری از یک منطقه شهری و گروهی دیگر تصویری از یک منطقه روستایی بکشند و به طبیعت هر دو منطقه نیز بپردازند. در کشیدن تصاویر از کلاژ یا نقاشی استفاده کنید. سپس نصاویر را به نمایش بگذارید و دربارهی شباهتها و تفاوتها گفتگو کنید.
- از دانشآموزان بخواهید یک باغچه یا مسیر پر از گل برای مدرسه خود طراحی کنند. فعالیت موثرتر خواهد بود اگر بتوانید به همراه هم آن را بسازید و مرکز آموزشی خود را صاحب فضای سبز کنید.
- همراه کودکان آلبومی از گلهای وحشی بسازید. به بازدید بروید و گلهای وحشی را با رعایت نکات محیطزیستی جمعآوری کنید. آنها را از ریشه نکنید یا تمام گلهای یک گیاه را نکنید و سعی کنید گیاهی را زیر پا له نکنید. سپس گیاهان را لای روزنامه بگذارید و برای چند روز زیر فشار قرار دهید. مثلا چند کتاب سنگین روی آنها بگذارید یا مقوای کلفت اطراف آنها بگذارید و با تسمه محکم ببندید. روزنامه را بعد از یک هفته عوض کنید تا گیاه کپک نزند. وقتی گیاهها خشک شدند آنها را روی کاغذ بچسبانید و سعی کنید با کمک کتاب یا افراد کارشناس نام آنها را بیابید و در کنار آن بنویسید.
- کتاب های مناسب آموزگاران و مربیان
- کتاب های مناسب معلمین پیش دبستانی
- کتاب های مناسب معلمین دبستان
- Sydney Smith
- سیدنی اسمیت
- مجموعه نوشته های مناسب برای خانواده
- مجموعه نوشته های مناسب برای ۳ - ۶ سال
- مجموعه نوشته های مناسب برای ۷ - ۹ سال
- جان آرنو لوسن
- سیدنی اسمیت