ketabakmailبلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است
ketabakmail
بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است

۸۶ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

گرسنه

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶ ق.ظ
گرسنه

گرسنه

بعضی روزها آسمان
از همیشه بزرگ‌تر است
درخت‌ها بلندند
و جهان جای زیبایی برای زندگی کردن است.

کتاب «گرسنه» با تصویری از یک جهانِ آرام و در صلح آغاز می‌شود. درختانی که سر به فلک کشیده‌اند، نسیمی که می‌وزد و چند دوست که با خوشحالی قدم می‌زنند و این طور که از لبخندشان پیداست از همه چیز راضی و خوشنود هستند.

در صفحات بعدی کتاب «گرسنه»، تصاویری از اتفاق‌های ساده و روزمره را می‌بینیم. دوستانی که با هم بازی می‌کنند و نویسنده بار اصلیِ روایت داستانش را به عهده‌ی تصاویر می‌گذارد و اصلا دلش نمی‌خواهد با استفاده از کلمات اضافه، پرگویی کند.

همه چیز در صلح و آرامش سپری می‌شود تا این که یکی از شخصیت‌های داستان گوشه‌ای امن و آرام را انتخاب می‌کند برای خوردن خوراکی‌هایش؛ و برخلاف لحظه‌هایی که شادی و بازی‌ کردن را با دوستانش شریک شده، اصلا دلش نمی‌خواهد خوراکی‌هایش را با آن‌ها شریک شود. با تصمیم خودخواهانه‌ی اوست که داستان شکل دیگری می‌گیرد و هر کدام از شخصیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد...

کتاب «گرسنه» داستان سخاوت است و بخشندگی و شجاعتِ شریک کردن دیگران در خوشی‌های کوچک و بزرگ. «ورونیکا سالیناس» نویسنده‌ اثر، بدون آن که پرگویی کند یا قصد پندگویی برای مخاطب کودک را داشته باشد، به او می‌آموزد که در زندگی روزمره، خودخواهی چه تصاویری می‌تواند داشته باشد و چه تاثیری در روابط با دیگران بگذارد.

داستانِ تصویری «گرسنه» ذهن کودک را به چالش می‌کند و در عین درگیر کردن او با تصویرسازی‌ها، به بالا رفتن درکش کمک می‌کند تا در بخشش دارایی‌های کوچک‌اش سخاوتمند باشد. بخشندگی و سخاوت یکی از مهارت‌های لازم و ضروری برای حضور داشتن در اولین و کوچک‌ترین جوامع مثل مهدکودک یا مدرسه است.

کتاب «گرسنه» به ویژگی خودمحوری کودکان و مهربان بودن می‌پردازد و با مختصرترین جملات، عواطف و حسِ نوع‌دوستی را در کودک تقویت می‌کند و به او می‌آموزد که در سایه‌ این دوستی‌ها و بخشش است که سرشار از لذت می‌شود و جهان را زیباتر از قبل می‌بیند.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
فاطمی
نویسنده
Veronica Salinas, ورونیکا سالیناس
ویراستار
  • مژگان کلهر
برگردان
  • سحر ترهنده
تصویرگر
  • Camilla Engman
  • کامیلا اینگمان
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • کامیلا اینگمان
  • سحر ترهنده
  • مژگان کلهر
سال نشر
۱۳۹۶
 
راهنمای کتاب:
 
نگارنده معرفی کتاب:
فریبا دیندار
کلیدواژه:
  • فریبا دیندار
  • کودکان و سخاوتمندی
  • کودکان و مهربانی
  • خودمحوری کودکان
  • کودکان و خودخواهی
 

کتاب گرسنه

  • سایت کتابک

این ردپای عجیب

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۴ ق.ظ
این ردپای عجیب

این ردپای عجیب

کتاب «این ردپای عجیب» داستانی تصویری و بدون متن است. تنها کلمه‌های داستان، عنوانش هستند که مقدمه و تعریفی برای ورود به کتاب هم هستند.

تصاویر، داستانی را از ردپای یک کرم می‌گویند که با دعوای میان گربه و پرنده‌ای روی درخت، از درون یک سیب به میان کاسه آرد می‌افتد و از آن‌جاست که داستان ردپای کرم در خیال دختری که تنها ردپا را می‌بیند و نه کرم، آغاز می‌شود.

داستان از روی جلد آغاز می‌شود. دختر چشم‌هایش را بسته و میان کتاب‌ها در خیالات خودش است. ردپا هم از روی جلد شروع می‌شود و تا پشت جلد ادامه دارد.

کرم با سبیل و مو و قیافه بامزه‌اش با نورهای رنگی دور صورتش که از سوراخ سیب به مخاطب کتاب نگاه می‌کند، از همان تصویر اول نشان می‌دهد که با داستانی عجیب از یک ردپای عجبب سروکار داریم. تصاویر پر از جزئیاتی است که داستان دعوای میان پرنده و گربه را از تصویر اول تا انتها ادامه می‌دهد؛ نقش‌های گربه و پرنده بر تابلوهای روی دیوار، گلدان‌های روی طاقچه و مجسمه‌ها. در هر صفحه یکی از خیالات دختر که با دیدن ردپا در ذهنش زنده می‌شود تا پایان کتاب او را در دنبال کردن ردپا و حل این معما همراهی می‌کند. همه چیز زنده است! تابلوی نقاشی، ردپای پفکی که دلقکی می‌شود و ردپای آرد که خرگوشی سفید می‌شود تا درخت‌های متعجب و خندان درون باغ. سرانجام کتاب، نجات پرنده است از چنگ گربه و بازگرداندنش به سوراخ درختی که در نمایی نزدیک، تصویر تخم‌های ترک برداشته و بیرون آمدن جوجه‌ها را از درونش نشان می‌دهد. خانه‌ای با کتابخانه‌ای بزرگ و با اتاق‌هایی پر از نقاشی، خیالات دختر را رنگین و زنده کرده است!

درباره کتاب این ردپای عجیب

کتاب «این ردپای کیست؟» برگزیده مسابقه و کارگاه خلق کتاب تصویری در سال ۱۳۹۴ است. این کارگاه در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد و نویسنده و تصویرگر در کنار هم یک کتاب تصویری را خلق کردند.

 

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
علمی و فرهنگی
نویسنده
عادله خلیفی
تصویرگر
  • فاطمه نخعی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • فاطمه نخعی
  • عادله خلیفی
سال نشر
۱۳۹۵
 

کتاب این ردپای عجیب

  • سایت کتابک

ردپای پلنگ

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲ ق.ظ
ردپای پلنگ

ردپای پلنگ

کتاب «ردپای پلنگ» جلد یکم از مجموعه ۱۰ جلدی «داستان‌های حیات‌وحش» اثر جذاب الیزابت لِرد با برگردان محمدصادق شریعتی به فارسی است.

کتاب «ردپای پلنگ» در قالب ماجرایی و با مضمون حفظ حیات‌وحش و محیط‌زیست سروده شده و در این زمینه آموزش‌های غیرمستقیم می‌دهد.

نقش‌آفرینان داستان «رد پای پلنگ» آفرا، ژوزف و تام هستند. تام، نوجوان انگلیسی از محیط زندگی خود در لندن جدا شده و در پی سکونت اجباری در نایروبی، رویارویی آشکار میان زندگی پیشینِ بشدت شهری شده و طبیعت گریز در لندن، با زندگی کاملاً جدا نشده از طبیعت در آفریقا را می‌بیند و در کنار ژوزف آفریقایی و آفرا دختر دورگه آفریقایی-امریکایی، رفته‌رفته با گونه‌ای تربیت فراموش‌شده‌ بشری (نزدیکی به طبیعت و همراهی با حیات‌وحش، نه سرکوب و به مهمیز کشیدن آن) آشنا می‌شود. مادر تام اما در میدان تربیتی ستیز با طبیعت، بزرگ شده و پیوسته با تام در چالش است.

پلنگ جوانی در پی شکار به فضای سکونت آدمیان می‌آید و شاید در این پندار است که آدمیان با دست‌اندازی به زیست‌گاه‌ها، میدان او را تنگ کرده و روزی او را هم گرفته‌اند. او به شکار جانوران دست‌آموز سرگرم می‌شود و نوجوان‌ها از بیم قربانی شدن پلنگ جوان، و در اندیشه حفظ حیات‌وحش، و در همکاری با سازمان حفظ حیات‌وحش کنیا دست‌به‌کار نجات جان او می‌شوند. الیزابت لِرد، با زبردستی از این داستان مدرسه طبیعت ساخته و از عنصرهای انسانی و جانوری به‌خوبی برای انتقال مفهوم‌های زیست‌محیطی بهره می‌گیرد.

«صخره بابون» و «خروش فیل» و «آتش افروزی کرگدن» دیگر عنوان‌های مجموعه «داستان‌های حیات‌وحش» است که تاکنون به فارسی ترجمه شده‌ است.

 

گزیده‌هایی از کتاب

ژوزف گفت: «او را شکار می‌کنند. حتماً به او شلیک می‌کنند.»
تام پرسید: «چه کسانی ؟»
آفرا گفت: «اهالی اینجا، بعضی‌شان تفنگ‌دارند.»
تام پرسید: «تفنگ؟ چرا؟»
آفرا شانه بالا انداخت: «برای تأمین امنیت. بعضی‌هایشان حتی جواز هم گرفته‌اند تا به پرندگان شلیک کنند. باورت می‌شود؟»
تام گفت: «ولی آن‌ها اجازه ندارند به پلنگ شلیک کنند، مگر نه؟ آیا از پلنگ‌ها حفاظت نمی‌شود؟ »
ژوزف سر تکان داد: «البته می‌شود. ولی برخی مردم اهمیت نمی‌دهند و نگران جان گربه‌ها و سگ‌هایشان هستند.»
تام در فکر ببری بود و گفت: «بله، خب، درست است. تقصیری ندارند.» گیج شده بود. نمی‌توانست شکار ببری را تحمل کند ولی درعین‌حال اندیشه گرفتن جان پلنگی مغرور و زیبا او را ناراحت می‌کرد.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
محمد صادق شریعتی
نویسنده
Elizabeth Laird, الیزابت لرد
برگردان
  • محمد صادق شریعتی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • محمد صادق شریعتی
  • الیزابت لرد
سال نشر
۱۳۹۶
 
راهنمای کتاب:
 
نگارنده معرفی کتاب:
گروه کتابشناسی کتابک
کلیدواژه:
  • محمد صادق شریعتی
  • کودکان و محیط زیست
  • کودکان و حیات وحش
 

کتاب ردپای پلنگ

  • سایت کتابک

صخره بابون

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰ ق.ظ
صخره بابون

صخره بابون

کتاب «صخره بابون» جلد دوم از مجموعه ۱۰ جلدی «داستان‌های حیات‌وحش» اثر جذاب الیزابت لِرد با برگردان محمدصادق شریعتی به فارسی است. داستان در قالب ماجرایی و با مضمون حفظ حیات‌وحش و محیط‌زیست سروده شده و در این زمینه آموزش‌های غیرمستقیم می‌دهد.

نقش‌آفرینان کتاب «صخره بابون» سه نوجوان به نام‌های آفرا، ژوزف و تام هستند. آفرا دختر دورگه آفریقایی-امریکایی برای گذران یک روز تعطیلی و برگزاری سالگرد زادروز خود همراه دو دوستش به گردشگاهی در حومه نایروبی می‌روند. آفرا در هنگام تولد مادر خود را از دست داده و احساس قدرتمندی نسبت به حفظ حیات‌وحش به‌ویژه موجودات بی‌پناه و حفظ محیط‌زیست دارد. او هنگام بازی و گردش در زیستگاه بابون ها ناگهان با بچه بابون زخمی و درمانده‌ای روبرو می‌شود و به خیال اینکه نگه‌داری از بابون هم شبیه جوجه‌ها و توله‌های دیگر است، دنبال چاره‌ای برای درمان و نگه‌داری از اوست. چون با مخالفت دیگران روبرو می‌شود پس از تاریکی هوا و باوجود جانوران وحشی و بیم شکار شدن، از اقامتگاه به سمت صخره بابون ها می‌رود تا به بچه بابون بی‌پناه کمک کند.
تام نوجوان انگلیسی گام به دنیایی متفاوت با زندگی طبیعت‌گریز شهری پیشین گذاشته و کم‌کم می‌آموزد که جدا شدن بشر از زندگی طبیعی خود به سود او نبوده است.

الیزابت لِرد، با آگاهی که از خوی و رفتار و شیوه‌های زیستی جانوران و هم کودکان دارد با زبردستی از این داستان، مدرسه طبیعت (هرچند در دنیای نظری) ساخته و از عنصرهای انسانی و جانوری به‌خوبی برای انتقال مفهوم‌های زیست‌محیطی بهره می‌گیرد.

«رد پای پلنگ»، «خروش فیل» و «آتش افروزی کرگدن» دیگر عنوان‌های مجموعه «داستان‌های حیات‌وحش» هستند که تاکنون به فارسی ترجمه شده‌اند.

 

گزیده‌هایی از کتاب

ـ باور نمی‌کنید ولی من همین حالا زرافه دیدم.
ژوزف با بی میلی نگاه کرد: «بله، زرافه است. »
ولی اینجا چه‌کار می‌کند؟ به نظر نمی‌رسد باغ‌وحشی در اینجا باشد .»
ژوزف شگفت‌زده گفت: « باغ‌وحش! »
آفرا هوا را به درون بینی داد و گفت : «اینجا آفریقا و محل زندگی جانوران وحشی است.»
تام گفت: « چه؟ یعنی جانورانی مثل زرافه، کرگدن و شیر و ... در بیابان سرگردان‌اند؟»
ژوزف خندید: « البته، اینجا خانهآن‌هاست.»
آفرا گفت: « باغ‌وحش واقعاً دردناک است.»
تام مخالفت کرد: «نه این‌طور نیست. من در انگلیس باغ‌وحش جالبی دیده‌ام. در پارک‌های ملی حیات‌وحش، انگار بعضی از جانوران آزاد هستند. اگر بخواهی آن‌ها را ببینی باید با لندرور گشت بزنی. پارسال با دوستم اسکات به ویپسناد رفتیم، میمون‌ها در قفس اما خیلی خوشحال بودند. یکی از آن‌ها مدتی با دمش بازی کرد و سپس به‌طرف ما پوست فندق پرتاب کرد.»
تن آفرا لرزید و گفت: « وحشتناک است. آیا دوست داری به میل خودت در یک کشور خارجی در قفس بمانی و تمام مدت زیر نگاه دیگران با دم خود بازی کنی؟ هزاران مایل از خانواده‌ات دور باشی و هیچ‌کس نداند از کجا آمده‌ای و پدر و مادرت کی هستند و یا احساساتت برای دیگران ذره‌ای اهمیت نداشته باشد؟» و دوباره سکوت کرد.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
محمدصادق شریعتی
نویسنده
Elizabeth Laird, الیزابت لرد
برگردان
  • محمد صادق شریعتی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • محمدصادق شریعتی
  • الیزابت لرد
سال نشر
۱۳۹۶
 
راهنمای کتاب:
 
نگارنده معرفی کتاب:
گروه کتابشناسی کتابک
کلیدواژه:
  • کودکان و محیط زیست
  • کودکان و حیات وحش
 

کتاب صخره بابون

  • سایت کتابک

خروش فیل

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۸ ق.ظ
خروش فیل

خروش فیل

کتاب «خروش فیل» جلد سوم از مجموعه ۱۰ جلدی «داستان‌های حیات‌وحش» اثر جذاب الیزابت لِرد با برگردان محمدصادق شریعتی به فارسی است. داستان در قالب ماجرایی و با مضمون حفظ حیات‌وحش و محیط‌زیست سروده شده و در این زمینه آموزش‌های غیرمستقیم می‌دهد.

نقش‌آفرینان داستان «خروش فیل» نوجوان‌های ساکن نایروبی به نام ژوزف، آفرا و تام هستند. این نوجوان‌ها قرار است به گشت و گذار در زیستگاه جانوران در کنیا بروند اما ناگهان خبر می‌رسد که فیل دیوانه‌ای به مردم یک روستا حمله کرده و نیاز به کمک دارند. سرپرست گروه که از مسئولان حفظ حیات وحش کنیا است مسیر را به سمت روستا عوض می‌کند. فیل‌ها محدوده روستا را جزیی از زیستگاه خود می‌شناسند که به دست آدم‌ها از وجود جنگل پاکتراشی شده و به کشتزار بدل شده است. آن‌ها این تغییر کاربری را به رسمیت نمی‌شناسند و همین، سبب جدال خسارت باری شده اما نوجوان‌ها که در اثر حمله فیل جانشان به خطر می‌افتد در اندیشه یافتن راه چاره ای هستند. آن‌ها هم به حفظ حیات وحش نظر دارند و هم ادامه زندگی روستاییان در آن زیستگاه.

الیزابت لِرد، با آگاهی که از خوی و رفتار و شیوه‌های زیستی جانوران و هم کودکان دارد با زبردستی از این داستان، مدرسه طبیعت (هرچند در دنیای نظری) ساخته و از عنصرهای انسانی و جانوری به‌خوبی برای انتقال مفهوم‌های زیست‌محیطی بهره می‌گیرد. از جمله این مفهوم‌ها همزیستی انسانی و جانوری است. انسان نه در ستیز بلکه در همراهی و حفظ محیط زیست.

کتاب «رد پای پلنگ»، «صخره بابون» و «آتش افروزی کرگدن» دیگر عنوان‌های مجموعه «داستان‌های حیات‌وحش» است که تاکنون به فارسی ترجمه شده‌اند.

 

 

 

گزیده‌هایی از کتاب

کلی-آن گفت: «شوخی می‌کنی؟ اینجا برق ندارد.»
کاویرا گفت: «قبلاً برق داشتیم، خراب‌شده و دیگر تعمیرش نکردند.»
تام دوباره به شوق آمده سرپا ایستاد و گفت: «می‌توانند دوباره آن را راه بیندازند.»
ژوزف به خاطر تابش نور مقابل، با چشم نیمه بسته به او نگاه کرد و گفت: «ولی ساختن هتل مناسب در اینجا پول زیادی می‌خواهد. از کجا پول بیاورند؟»
تام چیزی نگفت. سخت به فکر فرورفته بود. سرانجام گفت: «آفرا قبلاً در مورد جایی با من حرف می‌زد که همراه گروه طرفداران حیات‌وحش مدرسه رفته بودند. اصلاً شیک نبود. چندین چادر و نوعی ساختمان مرکزی، یعنی یک‌خانه قدیمی زیبا برای سکونت معلم ها و اتاقی برای غذاخوری و تعدادی دوش حمام و این‌طور چیزها داشت. بسیاری مردم همیشه آنجا می‌روند. طرفداران اردو و کوله‌پشتی به دوش ها و این‌جور افراد. سکونت در چنین جایی پول زیادی نمی‌خواهد.»
ژوزف هنوز متقاعد نشده بود. با نومیدی گفت: «حتی برای خرید زمین و ساختن خانه هم پول زیادی لازم است.»
ناگهان کاویرا با یک جهش سرپا ایستاد و گفت: «نه، نیازی به ساختن خانه نداریم در این نزدیکی یک جای بزرگ یعنی خانه یک مزونگو هست که مهروموم است، خالی مانده و نیاز به تعمیر دارد.»

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
محمد صادق شریعتی
برگردان
  • محمد صادق شریعتی
تصویرگر
  • Elizabeth Laird
  • الیزابت لرد
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • محمد صادق شریعتی
  • الیزابت لرد
سال نشر
۱۳۹۷
 

کتاب خروش فیل

  • سایت کتابک

آتش افروزی کرگدن

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۴ ق.ظ
آتش افروزی کرگدن

آتش افروزی کرگدن

کتاب «آتش افروزی کرگدن» جلد چهارم از مجموعه ۱۰ جلدی «داستان‌های حیات‌وحش» اثر جذاب الیزابت لِرد با برگردان محمدصادق شریعتی به فارسی است.

داستان در قالب ماجرایی و با مضمون حفظ حیات‌وحش و محیط‌زیست سروده شده و در این زمینه آموزش‌های غیرمستقیم می‌دهد.

در داستان «آتش افروزی کرگدن » دو نوجوان آفریقایی به نام های آفرا و ژوزف که برای گذران تعطیلات به یک پارک ملی نزدیک نایروبی رفته‌اند متوجه آزار یک نوجوان بومی به وسیله مرد خشمگینی می‌شوند و از اینجا پی به ماجرای کشتن و قاچاق عاج کرگدن آفریقایی می‌برند. با انگیزه حفظ حیات وحش آفریقا و با ماجراجویی‌هایی به مقابله با قاچاقچی‌های خطرناک بر می‌خیزند.

پیوند دوباره با طبیعت سبب می‌شود کودکان ما و همه انسان‌ها دریابند که ستیز با محیط زیست و شکار جانوران به خاطر گوشت و پوست و دیگر قسمت‌های بدن‌شان، ای بسا همه امکان‌های زیستی را نابود کند و همه زیست‌گاه‌ها را در معرض نابودی قرار می‌دهد.

الیزابت لِرد، با آگاهی که از خوی و رفتار و شیوه‌های زیستی جانوران و هم کودکان دارد با زبردستی از این داستان، مدرسه طبیعت (هرچند در دنیای نظری) ساخته و از عنصرهای انسانی و جانوری به‌خوبی برای انتقال مفهوم‌های زیست‌محیطی بهره می‌گیرد.

«رد پای پلنگ»، «صخره بابون» و«خروش فیل» دیگر عنوان‌های مجموعه «داستان‌های حیات‌وحش» است که تاکنون به فارسی ترجمه شده‌اند.

 

 

گزیده‌هایی از کتاب

آفرا در برابر خورشید چشمانش را تنگ کرد تا دو شاخ لب‌شکسته و خراشیده کرگدن را بهتر ببیند، گفت: «اصلاً ارزشمند به نظر نمی‌رسند.»
تیتوس گفت: «بااین‌حال در اینجا کیلویی ۳۰۰ دلار فروخته می‌شود و در چین باید ۲۰۰۰ دلار آمریکا بدهید تا یک کیلو داروی شاخ پودر شدهٔ کرگدن بخرید.»
ژوزف گفت: «چه خاصیتی دارد؟ این‌که فقط یک‌تکه شاخ است.»
تیتوس گفت: «خوب، خاصیت‌های کم‌ارزشی مثل پایین آوردن تب دارد درحالی‌که آسپرین خیلی بهتر عمل می‌کند.»
چشمان آفرا از خشم چپ شد: «نمی‌فهمم، نمی‌فهمم چطور کسی می‌تواند به کرگدنی مانند آتش‌پاره شلیک کند فقط برای اینکه شاخش را بدزدد. خیلی رذیلانه است!»
تیتوس به او لبخند زد:« آفرا تو هیچ‌وقت فقیر نبوده‌ای. اگر بچه‌دار و بیکار باشی و نتوانی برایشان غذا فراهم کنی و کسی چند دلار بدهد که کرگدن شکار کنی و شاخش را برداری، وسوسه می‌شوی که قبول کنی. در اینجا ۱۰۰ دلار پول زیادی است. ۱۰۰۰ دلار یعنی خوشبختی.»
آفرا به او خیره شد و نفس عمیقی کشید:« من هرگز جانور شکار نمی‌کنم. بلکه زندگی‌ام را به خاطر یک کرگدن می‌دهم.»

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
محمد صادق شریعتی
نویسنده
Elizabeth Laird, الیزابت لرد
برگردان
  • محمد صادق شریعتی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • محمد صادق شریعتی
  • الیزابت لرد
سال نشر
۱۳۹۶
 

کتاب آتش افروزی کرگدن

  • سایت کتابک

وزن آب

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۲ ق.ظ
وزن آب

وزن آب

بعد از خواندن رمان‌های «اَپل و رِین» (نشر هوپا) و «ما یک نفر» (نشر پیدایش) و آشنایی با قلم و جهانِ ذهنی «سارا کروسان» پیش‌بینیِ دور از ذهن و انتظار زیادی نبود که کتاب «وزن آب» هم یک رمان خوب باشد.

اما واقعیت این است که کتاب «وزن آب» بیش از یک رمانِ خوب بود.یک رمان عاطفیِ درخشان که موضوعات اجتماعی- روان‌شناسی مختلفی را در برمی‌گرفت و حالا بیش از پیش مطمئن شده‌ام که نام «سارا کروسان» به لیست نویسنده‌های محبوبم افزوده شده و هر اثر دیگری را که از او منتشر شود، بی‌معطلی می‌خوانم.

کتاب «وزن آب» داستان یک دختر نوجوانِ لهستانی به نام کاسینکا است که به خاطر شرایط خانوادگی‌شان دچار بحران‌های مختلفی شده، «تاتا» (پدرش)، او و مادرش را ترک کرده و سگِ سیاهِ افسردگی عضو تازه‌ای از خانواده‌ی کوچک و ترک شده‌ آن‌هاست. خانواده‌ای که با رفتن و ترک کردن یکی از ستون‌های اصلی‌اش، «پدر»، فروپاشیده و در سایه‌ این فروپاشی، مادرش هم رو به نابودی است.
از همان ابتدای داستان تناقض احساسی «لارا» (مادر کاسینکا) به وضوح دیده می‌شود، صحنه‌های مشاجره در ذهن دوازده ساله‌ کاسینکا تداعی می‌شود و با وجود اختلاف‌ها و رابطه‌ به پایان‌رسیده‌‌ای که بین «لارا» و «تاتا» جریان داشت و این خیانتی که یک شبه از سوی «تاتا» اتفاق افتاد و گلوی کاسینکا و مادرش را گرفت، «لارا» دارایی ناچیزش را در چمدانی جمع می‌کند و به امید پیدا کردن «تاتا» در کشوری دیگر، راهی سفری طولانی و پرماجرا می‌شوند. این «عشق» است که او را مجاب می‌کند تا تن به مهاجرت بدهد یا انتقام گرفتن از طرد شدن؟ چه می‌شود که با وجود نفرت و علمِ به پایان رسیدن یک رابطه، آدمی همچنان سعی دارد ویرانه‌ها را به هم بند کند و تمام آن‌چه را که فرو ریخته از نو بنا کند؟
در پی این تصمیم لارا است که کاسینکا، دخترک نوجوان داستان، دچار بحران‌های دیگری می‌شود. او که پیش از این شاهد مشاجره‌های پدر و مادرش بود و غم ترک شدن را چشیده بود، حالا باید زهر مهاجرت را هم بچشد.

شاید بهتر است بگویم «وزن آب» ادبیات مهاجرت است و پرداختن به تمام چالش‌ها و بحران‌هایی که مهاجران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و گاهی هیچ‌وقت از پس تمام مشکلات این تصمیم بزرگ برنمی‌آیند. با رفتن به کشوری دیگر (انگلستان) است که زندگی چهره‌ دیگری از خودش را به کاسینکای نوجوان نشان می‌دهد، تنها ماندن، پذیرفته نشدن در گروه‌های مدرسه، نابلدی زبانِ کشوری که به آن مهاجرت کرده‌اند، تلاش برای پیدا کردن تاتا در شهری بزرگ و سخت‌تر و پررنگ‌تر از همه پذیرفتن و هضم کردن این حجم از غم که بر زندگی‌شان سایه انداخته...

وقتی مامان گفت
«می‌رویم انگلیس.»

فکر نمی‌کردم این‌طور تنها بشوم.

می‌دانستم تفاوت‌هایی دارم،
و خارجی‌ام.
می‌دانستم از همه‌چیز سردرنمی‌آورم.

اما فکر کردم، شاید فقط کمی متفاوت باشم،
مثل یک سنجاب قرمز بین سنجاب‌های خاکستری،
مثل دختری انگلیسی در گدانسک.

اما من یک دختر انگلیسی در گدانسک نیستم.
من یک لهستانی‌ام در کاونتری.

و این‌ها اصلا یکی نیستند،
اصلا.

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های قلم «سارا کروسان» این است که از هیچ‌ جزئیاتی چشم‌پوشی نمی‌کند و به بهترین و زیباترین شکل تمام دغدغه‌ها، افکار، احساسات و ... را از زبان و نگاه شخصیت‌های داستانش روایت می‌کند؛ و همین جزئیات هستند که آثارش را، با وجود غمی که در آن‌ها جریان دارد، سرشار از امید و روشنی می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های آثار کروسان، انتخاب قالب و زبان شعر است برای رمان‌هایش. او جسورانه این زبان را برای روایت برخی از رمان‌هایش (مثل یکی دیگر از رمان‌هایش، ما یک نفر) انتخاب می‌کند و از شکستن ساختارها هیچ ترسی ندارد. شاید شعر هوشمندانه‌ترین و درست‌ترین انتخاب برای آثار او باشد، انتخابی که بار عاطفی داستان‌هایش را دو چندان می‌کند و دست نویسنده را باز می‌گذارد برای بیان جزئی‌ترین و پنهانی‌ترین و اولین تجربه‌ها. شاید این قالب (شعر) گویاترین و بهترین زبان باشد برای بیان احساساتی که یک دختر نوجوان می‌تواند از اولین تجربه‌ها در زندگی‌اش داشته باشد...

در ستایش کتاب «وزن آب»، اولین رمان سارا کروسان نوشته‌اند:

  • کتابی بسیار شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده. آن‌چنان زیبا نوشته شده که تا ورق خوردن صفحه‌ی آخر، متوجه تمام‌شدنش نمی‌شوی. (بوک‌بگ)
  • اولین رمان سارا کروسان، داستانی درخشان و واقعی است. گاهی غم به دل می‌نشاند. اما در حقیقت در ستایش زندگی است. (اینک پلت)
  • شعرهایی کوتاه با آهنگی ملایم که از مهاجرت، تعصب و خودخواهی، خانواده و نخستین عشق سخن می‌گویند. عشقی که زندگی را دگرگون می‌کند. (روزنامه‌ی ساندی تایمز)


کتاب «وزن آب» در سال ۲۰۱۳ نامزد نهایی مدال کارنگی و برنده‌ جایزه‌ CBI شده است.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
هوپا
نویسنده
Sarah Crossan, سارا کروسان
ویراستار
  • سید نوید سیدعلی اکبر
برگردان
  • مریم فیاضی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • سارا کروسان
  • مریم فیاضی
  • سید نوید سیدعلی اکبر
کتاب درمانی
  • معرفی کتاب در حوزه مشکلات خانوادگی
  • کتاب درباره جدایی والدین
  • کتاب درباره افسردگی والدین
سال نشر
۱۳۹۶
 
راهنمای کتاب:
 
نگارنده معرفی کتاب:
فریبا دیندار
کلیدواژه:
  • کودکان و ادبیات مهاجرت
  • کودکان و مهاجرت
  • کودکان و افسردگی والدین
  • فریبا دیندار
 

کتاب وزن آب

  • سایت کتابک
وقتی خال‌خالی و راه راه زبان‌شان به‌هم گره خورد

وقتی خال‌خالی و راه راه زبان‌شان به‌هم گره خورد

کتابِ «وقتی خال‌خالی و راه‌راه زبان‌شان به‌هم گره خورد» با یک روز معمولی در برکه آغاز می‌شود. دو قورباغه، خال‌خالی و راه راه، از خواب بیدار شده‌اند و همه چیز آرام به‌نظر می‌رسد.

اما... اما انگار خبرهایی هست! آن‌طرف آدم کوچولوها، که کتاب همسایه‌های قورباغه‌ها صدایشان می‌زد، دارند نقشه‌ای برای قورباغه‌ها می‌کشند. اما قورباغه‌ها چه دارند که باید کسی برایشان نقشه بکشد؟
از همان تصویر اول که همه چیز آرام است، یکی از آدم کوچولوها را در تصویر با دوربینش روی شاخه‌ای درخت می‌بینیم که از قورباغه عکس می‌گیرد. آن‌ها حواس‌شان به برکه است. چرا؟ آدم کوچولوها لباس پروانه‌ای می‌پوشند و قورباغه‌ها فکر می‌کنند آن‌ها واقعا پروانه هستند. خال‌خالی از این طرف برکه زبانشان را بیرون می‌آورد، راه راه از آن یکی طرف برکه. پروانه‌ها از بین زبان‌شان فرار می‌کنند و زبانِ قورباغه‌ها به‌هم گره می‌خورد. آن‌ها که نمی‌دانند گره زبان‌شان چطور باز می‌شود، هی زبان‌شان را می‌کشند و گره‌اش سفت‌تر می‌شود. آخر می‌نشینند به خیال‌بافی. آدم کوچولوها هم در این خیال‌بافی کمک‌شان می‌کنند. کتابِ «وقتی خال‌خالی و راه راه زبان‌شان به‌هم گره خورد» می‌پرسد با دو زبان گره خورده به‌هم چکار می‌شود کرد؟ و قورباغه‌ها با خیال‌هایشان پاسخ می‌دهند. شاید بتوانند از این طرف برکه به آن طرفش پل بزنند، تنهٔ درخت را اندازه بگیرند، گردن زرافه، بین زمین و آسمان پل بزنند و خیالات قورباغه‌ها با فکرهای آدم کوچولوها، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. آدم‌ها را به آسمان می‌برند، سیاره‌ها پر از آدم می‌شود و حتی قورباغه‌ها در خیال‌شان یکی زمین را می‌خورد یکی آسمان را. شب که همسایه‌ها رفته‌اند، خال‌خالی و راه راه تازه یادشان می‌آید گره زبان‌شان چطور باز می‌شود. وقتی که دیگر هیچ بوته و درختی در برکه نمانده و آدم کوچولوها همه چیز را بریده و برده‌اند، همان وقتی قورباغه‌ها با خیالاتشان خوش بودند. پایان کتابِ «وقتی خال‌خالی و راه راه زبان‌شان به‌هم گره خورد» باقی ساکنان برکه هم در تصویر چمدان بسته و دارند می‌روند؛ حلزون و مورچه و سنجاقکی که از ابتدا در تصاویر کتاب شاهد همهٔ ماجراها بودند.

درباره کتاب «وقتی خال‌خالی و راه راه زبان‌شان به‌هم گره خورد»

کتاب «وقتی خال‌خالی و راه راه زبان‌شان به‌هم گره خورد» برگزیده اولین مسابقه و کارگاه خلق کتاب تصویری در سال ۱۳۹۳ است. این کارگاه در انتشارات علمی و فرهنگی برگزار شد و نویسنده و تصویرگر در کنار هم یک کتاب تصویری را خلق کردند.

 

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
علمی و فرهنگی
نویسنده
عادله خلیفی
تصویرگر
  • فائزه شکوری دیزجی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • فائزه شکوری دیزجی
  • عادله خلیفی
سال نشر
۱۳۹۴
 
راهنمای کتاب:
 
نگارنده معرفی کتاب:
گروه کتابشناسی کتابک
کلیدواژه:
  • کودکان و محیط زیست
  • کودکان و تخیل
  • عادله خلیفی
  • کتاب تصویری
  • کودکان و شناخت حیوانات
 

کتاب وقتی خال‌خالی و راه راه زبان‌شان به‌هم گره خورد

  • سایت کتابک

ته خیار

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۶ ق.ظ
ته خیار

ته خیار

پرداختن به داستان‌هایی با موضوع‌های اجتماعی همیشه یکی از دغدغه‌های بعضی از نویسندگان کودک و نوجوان بوده است. یکی از این نویسندگان هوشنگ مرادی کرمانی است که داستان‌هایش را به زبان طنز می‌نویسد. داستان ته خیار یکی از این داستان هاست .
کتاب «ته خیار» مجموعه داستان کوتاه با درون‌مایه اجتماعی است که به نظر می‌رسد برای مخاطب نوجوان است اما کودکان سال‌های آخر دبستان و بزرگسالان هم می‌توانند بخوانند و ضمن لذت بردن با یک اثر «طنز» خوب آشنا شوند.

داستان «خندان خندان» از کتاب «ته خیار» به شکل غیر مستقیم داستان کلاس‌های روان‌شناسی غیرعلمی و رسانه‌هایی است که مخاطبان را فقط به خنده در برابر مشکلات ترغیب می‌کنند که لحظه‌های شاد و تفکرانگیزی را ایجاد می‌کند.
پسر و دختر جوانی را حکایت می‌کند که با به وجود آمدن هر مشکلی به آن می‌خندند .
داستان «بچه های پرنده» داستان زن و شوهری است که بچه به دنیا می‌آورند (تولید می‌کنند) برای این که به فدراسیون‌های ورزشی بفروشند تا با تربیت آن‌ها مدال بیاورند.
داستان «شکوفه‌های بهاری» از کتاب «ته خیار» نگاه تلخی دارد به مستراح‌های عمومی و نظافت‌چی آن‌ها.
داستان‌های «چشمی از هوای گریه»، «پیشرفت یتیمان» و «نه، من آدم کش نیستم» از داستان‌های جذاب دیگر کتاب «ته خیار» است.

درباره نویسنده کتاب «ته خیار»

هوشنگ مرادی کرمانی یکی از نویسندگان طنزنویس ایران است که تاکنون جوایز متعددی از داخل و خارج از کشور کسب کرده است، در سال ۱۹۹۲ میلادی از طرف شورای کتاب کودک ایران نامزد دریافت جایزه هانس کریستین آندرسن شد و به سبب پرداختن به زندگی کودکان محروم از سوی داوران تشویق شد. تعدادی از کتاب‌های مرادی کرمانی به چند زبان خارجی نیز ترجمه شده است.
از آثار مهم مرادی کرمانی می‌توان به کتاب‌های «قصه های مجید»، «شما که غریبه نیستید»، «خمره» و «بچه‌های قالی باف خانه»، «چلوخورش» و «تنور» اشاره کرد.

 

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
معین
نویسنده
هوشنگ مرادی کرمانی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • هوشنگ مرادی کرمانی
سال نشر
۱۳۹۳
 

کتاب ته خیار

  • سایت کتابک

حیوانات بیشه (مجموعه کتاب جورچین طبیعت)

دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۵ ق.ظ
حیوانات بیشه (مجموعه کتاب جورچین طبیعت)

حیوانات بیشه (مجموعه کتاب جورچین طبیعت)

کتاب «حیوانات بیشه» از مجموعه کتاب «جورچین طبیعت»، کتابی علمی-اطلاعاتی است که با فعالیت و سرگرمی کودکان را با جانوران مختلف آشنا می‌کند.

کتاب با تصویر ۱۹ جانور آغاز می‌شود و در ادامه به معرفی کوتاهی درباره‌ برخی از آن‌ها می‌پردازد. جانورانی مانند: روباه، خارپشت، سنجاب، موش، جغد، خرگوش، خرگوش صحرایی، گوزن، قورباغه، سمور آبی، خفاش، گورکن، کرم و موش.

در ابتدا و انتهای کتاب تصاویری از جانوران بیشه قرار داده شده است تا کودک آن‌ها را ببرد و به عنوان کارت جانوران استفاده کند. معرفی هر جانور به شکل پرسش و پاسخ و با سرگرمی انجام شده است.

در انتهای کتاب در دو صفحه پاسخ سوالات و سرگرمی‌ها آورده شده است و در یک صفحه مطلبی با عنوان «چه‌طور حیوانات بیشه را بشناسیم» آمده است. نویسنده در این مطلب کودکان را به جستجوی میدانی با روش درست برای آشنایی با جانوران و جستجوی اطلاعات بیشتر درباره جانوران در کتابخانه یا اینترنت تشویق کرده است.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «حیوانات بیشه»

تخصص «کاترین برونسن»، نویسنده‌ کتاب، آموزش خلاق زبان به کودکان است. او کتاب‌های مختلفی با موضوع زبان‌آموزی و دیگر موضوعات برای کودکان دارد.

«سارا دنیس» تصویرگر و هنرمند سازنده‌ی کاردستی‌های کاغذی است. او در کارهایش برش کاغذ سنتی را با کلاژ ترکیب می‌کند. دنیس تصویرگری کتاب «حیوانات بیشه» را نیز با همان سبک ویژه‌ خود انجام داده است.

از مجموعه کتاب «جورچین طبیعت»، کتاب دیگری با نام فارسی «حشره‌ها و پروانه‌ها» ترجمه شده است که متاسفانه دارای اشکالات علمی در ترجمه است که از همان عنوان کتاب آغاز می‌شود.

 

 

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
علمی و فرهنگی
نویسنده
Catherine Bruzzone, کاترین بروسن
برگردان
  • شهلا انتظاریان
تصویرگر
  • Sarah Dennis
  • سارا دنیس
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۷
پدیدآورندگان
  • کاترین بروسن
  • سارا دنیس
  • شهلا انتظاریان
سال نشر
۱۳۹۵
 
راهنمای کتاب:
 
نگارنده معرفی کتاب:
صفورا زواران حسینی
کلیدواژه:
  • آشنایی کودکان با جانوران
  • صفورا زواران حسینی
  • آشنایی کودکان با تنوع زیستی
  • کودکان و طبیعت
  • علم و سرگرمی برای کودکان
 

کتاب حیوانات بیشه (مجموعه کتاب جورچین طبیعت)

  • سایت کتابک

بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است