ketabakmailبلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است
ketabakmail
بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است

۶۳ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

دشمن

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۴۷ ق.ظ
دشمن

دشمن

کتاب «دشمن» در فضایی انتزاعی آغاز می‌شود؛ در جهانی سفید و تُهی، با دو گودال، سربازهایی تنها و پناه گرفته در آن‌ها و جمله‌ای تکان‌دهنده «جنگ ادامه دارد...».

نویسنده با این جمله، همان ابتدای کتاب آب پاکی را می‌ریزد روی دست‌تان و این واقعیت تلخ را یادتان می‌آورد که جنگ از آن‌چه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است و بی‌رحمانه میانه نزاعی طولانی رهایتان می‌کند. بی‌مقدمه پرت می‌شوید در جهانی که انتظارش را نداشتید. صفحه به صفحه پیش می‌روید و تصویر به تصویر، جنگ این دو سرباز را تماشا می‌کنید: گلوله‌ها از یک گودال به دیگری پرتاب می‌شوند و هر دو سرباز تشنه‌ این هستند که دیگری را از پا در بیاورد.
در طول داستان گفت‌وگوهای درونی یکی از سربازها پیوسته با صدای بلند به گوش می‌رسد:
«از تنهایی که بگذریم، از هر نظر که بگویی با هم فرق داریم. او یک هیولاست، یک غول بی‌شاخ و دُم. رحم و مروت سرش نمی‌شود. زن و بچه‌ها را می‌کشد. بی‌خود و بی‌جهت آدم می‌کشد. این جنگ تقصیر اوست. من این چیزها را خوب می‌فهمم، چون احمق نیستم. تمام این حرف‌ها را در دفترچه‌ راهنما خوانده‌ام.»
هر چه بیشتر در داستان پیش می‌روید، شباهت بیشتری بین دو سرباز پیدا می‌کنید. چیزی غیر از این انتظار می‌رفت؟ مگر نه این که هر دو انسان‌اند، با دغدغه‌ها و آرزوهای مشترک، وضعیتی که گرفتارش شده‌اند و ...

در بخشی از کتاب «دشمن» می‌خوانیم:
«من انسانم. این دفترچه راهنما پر از دروغ است. جنگ را من شروع نکرده‌ام‌! من هرگز حیوانات را نمی‌کشم، درخت‌ها را آتش نمی‌زنم...»
خواندن این کلمات فرصتی‌ست تا خواننده با چراغ‌قوه‌ای کوچک، نیمه‌ی تاریک و روشن خود را بازیابی کند و با کشف نقاط و دغدغه‌های مشترک بین دو دشمن، به شناختی از ذاتِ خود برسد و وقتی در برابر «جنگ را من شروع نکرده‌ام!» قرار می‌گیرد، برای لحظه‌ای بی‌دفاع شود و از خودش بپرسد: «پس چه کسی جنگ را شروع می‌کند؟»

کتاب «دشمن» اثر «دیوید کالی» با تصویرسازی‌های نوگرایانه‌ «سرژ بلاک» داستان دو سربازی‌ست که گرفتار جنگ شده‌اند و تصور هر کدام از یکدیگر، غولی بی‌شاخ و دم است و عجیب‌تر این که هر دو در انتظاری جان‌‌سوز به سر می‌برند تا دیگری، سرانجام، به جنگ خاتمه دهد.
«هر بار که باران می‌بارد،
با خودم می‌گویم باید این جنگ را تمام کنیم.
نمی‌دانم چطور.
این را فرماندهان جنگ می‌دانند.
اما آن‌ها چیزی به من نمی‌گویند.»

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «دشمن»

«دیوید کالی» را به‌عنوان یکی از نوآورترین و موفق‌ترین نویسندگان اروپایی در زمینه‌ کتاب‌های تصویری برای کودکان و بزرگسالان می‌شناسند و «سِرژ بلاک» تصویرگر بلندآوازه و برنده‌ مدال طلای تصویرگران آمریکاست. کتاب «دشمن» دومین کار مشترک کالی و بلاک است و برای خوانندگان بالای ۱۰ سال پیشنهاد می‌شود. کتاب‌های «مشق شبم را ننوشتم چون ...»، «به مدرسه دیر رسیدم چون...» و «ماجرای باورنکردنی تابستان من» از دیگر کتاب‌های «دیوید کالی» است که در ایران هم منتشر شده است.

جوایز کتاب «دشمن»

۱. جایزه‌ برنار وِرسل، بروکسل، بلژیک، ۲۰۰۹
۲. کتاب برگزیده‌ کودک و نوجوان از شورای ملی مطالعات اجتماعی، آمریکا، ۲۰۱۰
۳. جایزه‌ ادبی پِلسی رابینسون، فرانسه، ۲۰۱۱


قصه از یک بیابان شروع می‌شود با دو گودال. گودال‌هایی با دو سرباز و سربازهایی با هم «دشمن». دشمن آنجاست اما «اصلا نمی‌شود او را دید.»
دو سرباز در دو گودال دقیقا شبیه هم به یکدیگر تیراندازی می‌کنند دو دشمن همیشه منتظر تا آن یکی شروع کند به «جنگـ» به تیراندازی، به شلیک، به آتش روشن کردن برای غذا پختن و… دو سرباز تنها دو سرباز گرسنه .
این جنگ «تقصیر» کیست؟ در «دفترچه راهنمای جنگ» نوشته تقصیر طرف مقابل است که بی‌خود و بی‌جهت زن‌ها و بچه‌ها را می‌کشد.
هر سرباز یک تفنگ و یک دفترچه راهنما سرخ رنگ دارد.

قوانین جنگ در دفترچه راهنما:

۱- قبل از اینکه دشمن تو را بکشد او را بکش!
۲- دشمن خشن و بی رحم است.
۳- اگر ما را بکشد خانواده‌مان را هم خواهد کشت.
۴- سگ و گربه و حیوانات ما را هم خواهد کشت.
۵- درخت‌ها را خواهد سوزاند.
۶- چاه‌ها را مسموم خواهد کرد.
۷- دشمن «انسان» نیست.

سربازها «شک» می‌کنند نکند جنگ تمام شده و فقط این دو نفر مانده‌اند؟ برنده جنگ کیست؟
نکند فراموش‌مان کرده‌اند؟
کاش دشمن هم شب‌ها به ستاره‌ها نگاه کند تا همه چیز دستگیرش شود!
و ای کاش جنگ تمام شود. اما چطوری؟ فرماندهان می‌داند و کاری نمی‌کنند!
سربازها دست به کار می‌شوند و با تکنیک شماره سه کتاب تلاش می‌کنند جنگ را خاتمه دهند.
برای ما متولدان بیابان‌های خاورمیانه خط به خط این کتاب ادراک کودکانه‌مان از جنگ است.
#مفاهیم_شاخص
سرباز (ابزار)
گودال(تنگنا)
جنگ/صلح
دستور/اطاعت
دشمن/ خانواده
دشمن/ هیولا/ غیر انسان
تنهایی
خستگی
شباهت/ تفاوت
راه حل
استتار و پنهان شدن
#تکنیکهای_کاربردی
مرور
منبع جویی
مشاهده تجربی
جایگزینی
یافتن شقوق دیگر
حل مساله
خوداتکایی
تحلیل و ارزیابی
کنشگری فعال

کتاب دشمن از تحلیلی ترین کتاب‌های صلح طلبانه‌ای است که می‌تواند پلشتی‌های جنگ را به چالش بکشد. از صفر تا صد سال مخاطب این کتاب هستند نوشتار و ترجمه و تصویرپردازی کتاب درخشان است وقتی سرباز به گودال دشمن می‌رود و عکس‌های خانواده او را می‌بیند و با خود می‌گوید او هم که خانواده دارد پس چطور زن و بچه ما را می‌کشد. یاد سوال تاریخی سرباز در فیلم نجات سرباز یاران افتادم: «اگر خدا با ماست پس کی با اونهاست که اینطور دارن ما را تکه پاره می‌کنند؟ …»
استیصال، درماندگی و شباهت‌یابی‌های بی‌پایان ِ بدون مرز انسانی تنها اهرمی است که می‌تواند تکلیف انسان را با جنگ روشن کند.
امتیاز من ۵ ستاره زرین است.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
چشمه
نویسنده
Davide Calì, دیوید کالی
برگردان
  • رضی هیرمندی
تصویرگر
  • Serge Bloch
  • سرژ بلوک
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: شهریور ۹۷
پدیدآورندگان
  • دیوید کالی
  • رضی هیرمندی
  • سرژ بلوک
سال نشر
۱۳۹۷
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • دشمن
  • فریبا دیندار
  • کودکان و مفهوم انسان
  • دیوید کالی
  • کودکان و جنگ
  • کودکان و صلح
  • سرژ بلاک
  • نویسندگان ایتالیایی ادبیات کودکان
 

کتاب دشمن

  • سایت کتابک

خرسی که چپق می‌کشید

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۴۵ ق.ظ
خرسی که چپق می‌کشید

خرسی که چپق می‌کشید

کتاب «خرسی که چپق می‌کشید»، یک فانتزی شیرین و جذاب با ماجراهایی هیجان‌انگیز است. سید جواد راهنما چنان خوب از پس پرداخت داستانش برآمده که امکان ندارد باورتان نشود بابای مم‌رضا خرس شده!

بابای مم‌رضا خرس شده. خرسی که هنوز چپق می‌کشد. همان چپق بابای مم‌رضا را. و حالا کسی که باید بابا را نجات بدهد همین مم‌رضاست. همین مم‌رضای که از چای‌آبلیمو خوردن بابایش خسته شده بود. از لم‌دادن او کنار بخاری و مدام چپق کشیدنش خسته شده بود. از داستان تکراری شکار خرسش خسته شده بود. از همیشه و همیشه شلغم خوردن خسته شده. اما با همه‌ این‌ها او بابایش را دوست دارد. دلش برایش تنگ شده و تلاشی نفس‌گیر را آغاز می‌کند تا بابایش را پیدا کند و او را به شکل اولش برگرداند. این وسط بقیه انگار خوشحال‌اند. خوشحال از اینکه بابای مم‌رضا خرس شده. از مامانش گرفته که از چمچمه چیدن از کوه و فروختنش راحت شده تا کریم‌خسته که معلوم نیست چرا این‌قدر خوشحال است. شاید چون با همکاری مامانِ مم‌رضا از نمایش دادن خرسی که چپق می‌کشد پول خوبی به جیب می‌زند. مامان حالا نه تنها کمتر غر می‌زند بلکه گاهی توی خانه راه می‌رود و برای خودش بشکن می‌زند و پول‌هایش را می‌شمارد. تنها کسی که این وسط کمک مم‌رضاست، رعناست. دختر همسایه. گیرم که اولش به زور مم‌رضا و با ناباوری به او کمک می‌کرده اما حالا از جان و دل کمکش می‌کند. کمک او و بابای خرس شده‌اش.

از ویژگی‌های درخشان کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» زبان موجز و استفاده که کلمات و تشبیهات و استعاره‌های به جاست. همچنین نویسنده کوشیده تا با خلق فضایی آشنا و بومی مخاطب را درگیر داستان کند. در لایه‌های زیرین داستان چیزی تلخ و گزنده هست. فقر و اهمیت آن. اینکه چه تاثیری روی آدم‌ها می‌گذارد. این که فقر و وسوسه‌ پول می‌تواند آدم‌ها را وادارد با کسانی که زمانی آدم‌های مهم زندگی‌شان بودند طور دیگری رفتار کنند. شخصیت‌های چندلایه و چندبعدی داستان به خواننده این امکان را می‌دهد تا بتواند با آن‌ها همراه شود، همذات‌پنداری کند. اشتباهات‌شان را ببیند، از دست‌شان عصبانی شود اما در نهایت دریابد که این خود زندگی‌ست با همه‌ی طیف‌های رنگی‌اش.
شخصیت اصلی داستان بیشتر از همه ما را با خودش همراه می‌کند. گاهی کرخت و بی‌حال است. گاهی غمگین و گاهی چنان پرشور که خواننده را به وجد می‌آورد. اما یک چیز در او کمرنگ نمی‌شود. عشق به پدرش و تلاش و جستجو برای نجات او. پدری که حالا انگار جز مم‌رضا امیدی ندارد.

کتاب «خرسی که چپق می کشید» یکی از دو برنده سی‌وپنجمین دوره‌ جایزه‌ کتاب سال است.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «خرسی که چپق می‌کشید»

سید جواد راهنما نویسنده‌ جوانِ کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» سال‌هاست که برای بچه‌ها کتاب می‌نویسند. ویژگی برجسته‌ کارهای او زبان طنزآمیز، خلق موقعیت‌های داستانی جذاب، خلق شخصیت‌های چندبعدی، و فانتزی‌های به شدت باورپذیر و محکم است.
اولین کتابش برای بچه‌ها «اینجا جنگل» نام دارد. بعضی از آثار دیگر او عبارتند از: «روز گمشده‌ها»، «ممش‌جان من را نخور»، «تولد یک نقاشی»، «یک‌مشت نمک»، «وردهایی که دزد می‌گیرند»، «گورخر کوچه‌ی بن‌بست»، «بابای من، مرد کوچک و سرسره‌ی بامزه»، «موش‌های من و بابام»، «الاغ فرغون‌سوار». سید جواد راهنما در سال ۱۳۸۸ برای داستان گوش‌گلدونی برنده‌ جایزه‌ گام اول شد.

کتاب همچنین تصاویر درخشانی دارد. تصویرگر کتاب، طاهره زحمتکش تصاویری با جزییاتی فوق‌العاده و داستانی خلق کرده. فاطمه زحمتکش معلم نقاشی و تصویرگر کتاب‌های کودکان است.

گزیده‌هایی از کتاب

کریم‌خسته یک آدم است که قبل‌ترها که شهر ما هنوز شهر نشده بود، به گاوها آمپول می‌زد تا سرما نخورند. اما همه‌ گاوها سرما خوردند و آن‌قدر آب از چشم و دماغ‌شان آمد که مُردند. اما بعد از اینکه اینجا شهر شد و همه‌ گاوها مردند، کریم‌خسته تصمیم گرفت شغلش را عوض کند. برای همین آمپول نجات‌بخشش را کنار گذاشت. بعد از توی کوچه یک سوراخ بزرگ روی دیوار خانه‌اش در آورد و یک پنجره‌ آهنی زنگ‌زده توی دیوار کار گذاشت. چون سوراخ را کج کنده بود، پنجره آهنی هم کج شده بود...

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
هوپا
نویسنده
جواد راهنما
تصویرگر
  • طاهره زحمتکش
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: شهریور ۹۷
پدیدآورندگان
  • طاهره زحمتکش
  • جواد رهنما
سال نشر
چاپ اول, ۱۳۹۵
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • کودکان و فقر
  • رابطه کودکان و پدران
  • فاطمه زحمتکش
  • جواد رهنما
  • اعظم مهدوی
  • جایزه‌ کتاب سال
 

کتاب خرسی که چپق می‌کشید

  • سایت کتابک

پسران آفتاب

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۴۱ ق.ظ
پسران آفتاب

پسران آفتاب

کتاب «پسران آفتاب» زندگی ساحل نشینان خلیج پُزم در نزدیک شهر چابهار در جنوب شرقی ایران را روایت می‌کند. تیمور در تمام دنیا فقط پدربزرگی دارد. پدر و مادرش سال‌ها پیش در پی خشکسالی به بندر گوادر پاکستان رفتند و تیمور را، که سخت مریض بود، دست پدربزرگ سپردند. پدربزرگ حاضر نمی‌شود آن جا را ترک کند. او بدون دوستان ماهی‌گیرش می‌میرد. از پدرو مادر تیمور هیچ خبری نیست. تیمور نمی‌داند آن ها زنده‌اند یا مُرده.

تیمور و پدربزرگش در خانه‌ای حصیری (کَپَر) زندگی می‌کنند. تیمور به مدرسه می‌رود و پدربزرگ دورتر از موج‌شکن در قایق کهنه می‌نشیند و قلاب ماهی‌گیری‌اش را دریای سبز و و بی‌موج به جست و جوی ماهی می‌اندازد. دریا بوی شیر می‌دهد و بوی جلبک و ستاره‌های دریایی، تیمور رو به دریا ایستاده. رموک کره الاغ تیمور است که پدربزرگش به او هدیه داده. لاغر است، اما قبراق است مثل اسب. در خلیج پُزم لنگه ندارد. تیمور به مسابقه ارابه‌رانی شیلات فکر می‌کنند. اگر رموک زودتر از بقیه گاری‌ها به خط پایان برسد و جایزه اول مسابقه، یک تور مخصوص صید شاه میگو، را ببرد، دیگر پدربزرگ مجبور نیست با قلاب ماهی‌گیری کند.

یک روز، تیمور پدربزرگ را در حالی در قایق پیدا می‌کند که با چشم‌های نیمه باز و پلک‌های لرزان سرش را روی لبه قایق گذاشته و قلاب ماهی‌گیری‌اش روی آب رها شده است. پدربزرگ در بهداری بندرگاه بستری می‌شود و تیمور نمی‌داند چه کند؟ نمی‌داند هزینه درمان پدربزرگ را چگونه تامین کند؟

شما با خواندن کتاب «پسران آفتاب» با تیمور، کودکی کَپرنشین، آشنا می‌شوید که زندگی‌ای سخت همراه با محرومیت‌های بسیار دارد. با منطقه‌ای از ایران آشنا می‌شوید که شیوه زندگی مردمان در آن جا با زندگی شما بسیار متفاوت است. با خواندن این کتاب، دوستی و از خودگذشتگی را تجربه می‌کنید. رو در رو شدن با مشکلاتی را تجربه می‌کنید که کودکان کار، یعنی کودکانی که مجبورند برای گذران زندگی‌شان کار کنند. کودکی آن‌ها در فقر و نداری گم می‌شود و برای نجات زندگی چون بزرگ‌سالان تلاش طاقت‌فرسایی می‌کنند. کتاب «پسران آفتاب» برای کودکان سال‌های پنجم و ششم دبستانی مناسب است.


کتاب «پسران آفتاب» درباره ی پسر نوجوانی است به نام تیمور که همراه پدربزرگش در کلبه‌ای چوبی در چابهار (بندری در جنوب بلوچستان) زندگی می‌کند. تیمور دلبسته کره الاغش به نام رموک است. کره الاغی که گاری تیمور را یدک می‌کشد و هزینه زندگی او و پدربزرگ را فراهم می‌کند. به دنبال دریازدگی و بیماری پدربزرگ، تیمور ناچار در صدد فروش رموک به دوستش سلیم بر می‌آید، به این شرط که سلیم اجازه دهد تیمور همراه رموک و گاری‌اش در مسابقه خرگاری شیلات شرکت کند و جایزه‌اش را میان خود تقسیم کنند. روز مسابقه، تیمور موفق می‌شود دوشادوش خرگاری گرگیج، به خط پایان مسابقه نزدیک شود، ولی با سرنگون شدن خرگاری گرگیج، تیمور از آرزوی برنده شدن دست می‌کشد و به کمک گرگیج زخمی می‌شتابد.

فردای آن روز وقتی تیمور از خواب بیدار می‌شود، با نمایندگان شیلات رو به رو می‌شود که به پاس از خودگذشتگی‌اش، جایزه‌ای را برایش در نظر گرفته‌اند. سلیم نیز حاضر شده او را در استفاده از رموک و خرگاری‌اش شریک کند.

تصویرهای دورنگ و واقعگرای کتاب «پسران آفتاب»، کودک و نوجوان خواننده را با ویژگی‌های بومی چابهار آشنا می‌کند.

درباره نویسنده کتاب «پسران آفتاب»

جمال الدین اکرمی (متولد ۱۳۳۶) دانش آموخته رشته نقشه برداری و زبان فرانسه، نخستین کتابش را در سال ۱۳۶۸ منتشر کرده است. «پسران آفتاب»، «آناهید ملکه ی سایه ها»، «روباه دم بریده»، «آرزوهای گمشده مرد کلاه دودی»، «خانم آقای کلاه دودی»، «غریبه و دریا» از آثار اوست.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
به نشر
نویسنده
جمال الدین اکرمی
خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای ۱۳ سال به بالا
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: شهریور ۹۷
پدیدآورندگان
  • جمال الدین اکرمی
  • امیر نساجی
سال نشر
چاپ دوم, ۱۳۹۶
 
راهنمای کتاب:
 
نگارنده معرفی کتاب:
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان, گروه کتابشناسی کتابک
کلیدواژه:
  • کودکان کار
  • کتاب پسران آفتاب
  • جمال الدین اکرمی
  • کودکان و از خودگذشتگی
 

کتاب پسران آفتاب

  • سایت کتابک

هندوانه و تمساح

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۳۹ ق.ظ
هندوانه و تمساح

هندوانه و تمساح

کتاب «هندوانه و تمساح» کتابی است برای خندیدن و یادگرفتن. تمساح این داستان یک عشق بزرگ دارد که هندوانه است و یک ترس بزرگ دارد که قورت‌دادن هسته هندوانه است.

این تمساح همیشه عاشق هندوانه بوده و هست. برای صبحانه، ناهار، شام و حتی دسر هم دوست دارد هندوانه بخورد؛ اما هنگامی‌که ناگهان یک هسته هندوانه قورت می‌دهد، وحشت می‌کند که نکند این هسته در شکمش رشد کند، نکند رنگش عوض شود، تمساح دلش نمی‌خواهد تبدیل به هندوانه توی سالاد میوه بشود.
تمساح بالاخره به شکلی هسته را از بدنش خارج می‌کند. او با خودش قرار می‌گذارد که دیگر هندوانه نخورد البته به‌جز یک برش کوچولو! وقتی دوباره هندوانه می‌خورد به نظر می‌رسد باز هم اتفاق‌هایی برایش می‌افتد.

تصویرهای کتاب «هندوانه و تمساح» ساده، زیبا، خوش‌رنگ و درشت کشیده شده‌اند. این تصویرها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که احساس‌های مختلف تمساح را به‌روشنی منتقل می‌کند و گاهی لحظه‌های بامزه‌ای خلق می‌کند تا کودک به‌راحتی اتفاق‌های داستان را درک و با آن ارتباط برقرار کند.
متن کتاب تصویری «هندوانه و تمساح» ساده و روان است و برای بلندخوانی با کودکان خردسال مناسب است.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «هندوانه و تمساح»:

گرگ پیزولی، نویسنده و تصویرگر کتاب «هندوانه و تمساح» و برنده جایزه تیودور سیوس گیزل در سال ۲۰۱۴ است. او مدرک تصویرگری‌اش را در سال ۲۰۰۹ از دانشگاه هنر فیلادلفیا دریافت کرد و اکنون در همین دانشگاه مشغول تدریس است.

 

کاربردها و فعالیت ها

۱-هنگامی‌که تمساح هسته هندوانه را قورت می‌دهد و حضور آن را در شکمش حس می‌کند، خیلی عصبی و نگران می‌شود. این قسمت داستان می‌تواند موضوع جالب و بامزه‌ای باشد برای گفت‌وگو بین کودکان؛ مثلا به آن‌ها بگویید:

  • اگر واقعا امکان داست که هسته هندوانه در شکم تمساح رشد کند، چه اتفاقی می‌افتاد و تمساح چه شکلی می‌شد؟
  • اگر می‌توانید در پایان گفت و گو از کودکان بخواهید که تصویری از این اتفاق بامزه بکشید.

۲-در جلسه بلندخوانی کتاب «هندوانه و تمساح»، یک هندوانه واقعی ببرید و به همه یک برش هندوانه بدهید.

  • از کودکان بخواهید هنگام خوردن هسته‌های آن را بشمارند.
  • درباره روش کشت هندوانه و این‌که چگونه رشد می‌کند به کودکان توضیح دهید.
  • درباره شب یلدا و هندوانه شب یلدا برایشان صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید خاطره‌هایشان را در این باره تعریف کنند.

۳-یک فعالیت ریاضی برای کتاب «هندوانه و تمساح»:
وسایل موردنیاز: قیچی، کاغذ یا مقوای رنگی (قرمز یا صورتی، سبز و مشکی)، ماژیک. اگر کاغذ رنگی در دسترس نبود، کاغذ سفید را ببرید و رنگ کنید.

  • کاغذ قرمز و سبز را به شکل قاچ هندوانه ببرید و مربع‌های کوچک برای هسته آن درست کنید:
  • آموزش اعداد از یک تا ده: ده قاچ هندوانه درست کنید. کنار هر کدام عددها را بنویسید و از کودکان بخواهید با توجه به عددی که می‌بینند روی هندوانه هسته بگذارند.

حال با کودکان تمرین شمارش و جمع و تفریق کنید؛ مثلا:

  • سه هسته بگذار روی هندوانه، حالا چهار تای دیگه هم بگذار. روی هم چندتا هسته داری؟
  • دو تا از هسته‌ها را بردار. الان چندتا هسته داری؟
  • چندتا هسته بگذار روی هندوانه. حالا همه را بشمار و بلند بگو.

۴-در صفحه آخر کتاب، تصویری از تمساح و پوست هندوانه هست اما هیچ نوشته‌ای ندارد. از کودکان بپرسید اگر به‌جای نویسنده بودند چه می‌نوشتند، از آن‌ها بخواهید به‌نوعی داستان کتاب «هندوانه و تمساح» را ادامه بدهند. سپس از هر کودک بخواهید داستانش را برای بقیه بخواند.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
پرتقال
نویسنده
Greg Pizzoli, گرِگ پیزولی
برگردان
  • شیدا رنجبر
تصویرگر
  • Greg Pizzoli
  • گرِگ پیزولی
پدیدآورندگان
  • شیدا رنجبر
  • گرِگ پیزولی
سال نشر
۱۳۹۶
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • کتاب برنده جایزه تیودور سیوس گیزل
  • گرِگ پیزولی
  • شیدا رنجبر
  • داستان فانتزی برای کودکان
  • داستان تخیلی برای کودکان
  • داستان طنز برای کودکان
  • هندوانه و تمساح
 

کتاب هندوانه و تمساح

  • سایت کتابک

الا در مدرسه

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۳۳ ق.ظ
کتاب کودک و نوجوان: الا در مدرسه

الا در مدرسه

کتاب «الا در مدرسه» کتابی است از نویسنده فنلاندی، تیموپارولا، نویسنده‌ای که به خاطر نوشتن همین کتاب در فنلاند و سپس در بعضی کشورهای دیگر شهرت یافت. این مجموعه داستان یکی از پرطرفدارترین نوشته‌های سال‌های اخیر در فنلاند است. در بسیاری از مدارس این کشور، کتاب‌های الا خوانده می‌شوند. هر کدام از ماجراهای الا چند فصل دارد و در کتاب «الا در مدرسه» سه ماجرا از ماجرای الا آورده شده‌اند.

او دختر بچه‌ای شش ساله است که با گروهی از دوستانش در یک مدرسه درس می‌خواند، الا تعریف‌کننده ماجراهای مدرسه است اما خودش نقش اصلی را در داستان ندارد. در هر کدام از داستان‌ها همه بچه‌ها و معلم کلاس مشارکت دارند و الا، انگار خاطرات مدرسه را بازگو می‌کند و نقشی به اندازه بقیه بچه‌ها دارد.

در همه داستان‌های کتاب «الا در مدرسه»، بچه‌ها با همکاری هم کارها را پیش می‌برند و با این که این همکاری‌ها بیش‌تر اوقات به اتفاقات خنده‌دار ختم می‌شود، در نهایت، کارها تا حدودی خوب پیش می‌رود. در واقع، نویسنده نمی‌خواهد نشان دهد همکاری بچه‌ها با هم به انجام دادن بهتر کارها ختم می‌شود، می‌خواهد به بچه‌ها نشان دهد همکاری و هم‌دلی جمعی چه قدر می‌تواند لذت‌بخش، اخلاقی و انسجام‌بخش باشد. نتیجه کارها مهم نیست، حس انسانی روابط جمعی مهم است که نویسنده کوشیده است آن را بچه‌ها نشان دهد.

 

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
شهر قلم
نویسنده
Parvela Timo, تیمو پارولا
آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب معلمین دبستان
برگردان
  • آذرمیدخت آذرشهاب
خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای ۷ - ۹ سال
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: مهر ۹۷
پدیدآورندگان
  • تیمو پارولا
  • زابینه ویل‌هارم
  • آذرمیدخت آذرشهاب
سال نشر
۱۳۹۲
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • الا در مدرسه
  • ادبیات کودک فنلاند
  • تیمو پارولا
  • کودکان و همدلی
  • کودکان و روابط اجتماعی
  • زابینه ویل‌هارم
  • آذرمیدخت آذرشهاب
  • کودکان و همکاری
 

کتاب الا در مدرسه

  • سایت کتابک
مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سال‌های اولیه کودکی (۳ تا ۶ساله‌ها)

مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سال‌های اولیه کودکی (۳ تا ۶ساله‌ها)

کتاب «مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سال‌های اولیه کودکی (۳ تا ۶ساله‌ها)» ابزاری است که به دست اندرکاران آموزش پیش دبستان به ویژه مدیران مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی به دو روش کمک می‌کند:

  • تعیین کیفیت مهد/ مرکز از ابعاد شش‌گانه کیفیت (شامل: فضا و اسباب و اثاث، فعالیت‌های روزانه، زبان، خواندن و نوشتن، فعالیت‌های یادگیری، تعاملات و ساختار)
  • چارچوبی برای بهسازی کیفیت مراکز و مهدهای کودک

این مقیاس، دارای ۷ سطح کیفی است که از ناکافی تا عالی دسته‌بندی شده است و برای هر سطح شاخص‌هایی نوشته شده است.

این مقیاس‌ها حدود سی سال است که در پژوهش‌های طولی و ملی در عرصه بین‌الملل به‌کار گرفته شده است و هم اکنون به ویراست سوم رسیده‌اند. در ایران هم این مقیاس‌ها پس از ترجمه، در نزدیک به ١٠٠ مرکز پیش‌دبستان و مهد کودک استفاده شدند تا از فیلتر روایی و پایایی عبور کنند. همچنین در طول این ۵ سال، عناصر کیفیتی که به بوم و بافت ایران مربوط است به این مجموعه استانداردها افزوده شد.

دکتر ابراهیم طلایی در مقدمه کتاب «مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سال‌های اولیه کودکی (۳ تا ۶ساله‌ها)» می‌نویسد:

برای سنجش کیفیت در مراکز مراقبت، نگهداری و آموزش کودکان زیر شش سال، می‌توان بر دو بخش متمرکز شد. اول تمرکز بر کیفیت کنش‌ها و واکنش‌های در حال انجام در مرکز (کیفیت فرایندی) و دوم تمرکز بر کیفیت وضعیت تحول و تعالی کودکان، توانمندی و ناتوانی آن‌ها، گرایش‌ها و تمایلات آن‌ها، دانسته‌ها و ندانسته‌ها، رفتارها و رویکردهای کودکان (کیفیت برآیندی). هر دو بخش قابل‌توجه و تمرکزند. مقیاس پیش رو حوزه سنجش کیفیت فرایندی را هدف قرار داده است.

کیفیت فرآیند آموزش و مراقبت کودکان زیر شش سال و سنجش آن، پیشینه‌ای حدوداً ۵۰ ساله دارد. نقطه آغاز آن زمانی بود که تنوع برنامه‌های مراقبتی و آموزشی ایجاد شد و از تک‌محور بودن یک برنامه آموزشی فاصله گرفتیم. در این زمان بود که مراکز و مهدهای کودک برای نشان دادن برتری برنامه خویش، به تشریح اجزای هسازنده آن برای والدین و دولت (که صادرکننده مجوز فعالیت آنان بود) می‌پرداختند. رقابت بر سر این بود که هم تنوع فعالیت‌ها افزون گردد و هم تعداد آن‌ها، به‌طوری‌که برنامه آموزشی برتر آن بود که بیشتر وقت مرکز با آموزش مستقیمِ انواعی از مهارت‌ها و کلاس‌ها پر شود. این انگاره هنوز در کشور زنده است و والدین هنوز با چنین متر و مقیاسی به سنجش کیفیت برنامه‌های مراکز می‌روند و بر همین اساس دست به انتخاب مرکز مطلوب خویش می‌زنند.

انگاره دومی که مدت کوتاهی است در کشور ایجاد شده است و مقیاس پیش رو نیز بر همین اساس انتخاب و تدوین شده است، انگاره‌ای است که کیفیت فرآیند آموزش و مراقبت را به دو بخش اصلی تقسیم می کند:

کیفیت ساختاری و کیفیت تعاملی. اولی ناظر بر متغیرهای ساختاری مراکز است مانندِ فضا، اثاث، دسترسی به مواد آموزشی متنوع، یا ساختار برنامه منعطف یا غیر منعطف مرکز. دومی ناظر بر کمیّت و کیفیت تعاملات کلامی و غیرکلامی بین مربی و کودکان، کودک-کودک، مربی-مربی، مربی-والد، کودک-مربی، مربی-مدیر و مدیر-مربی، مربی-محیط، کودک-محیط، و کودک-وسایل است. در اینجا مربی هر انسان بزرگ‌سالی است که در مرکز با بچه‌ها سروکار دارد مانندِ آشپز و نیروهای خدماتی تا راننده سرویس، منشی، پرستار و غیره.

بنیاد فلسفی این انگاره بر این استوار است که تربیت و تحول کودک بر محور «تعامل» است. انسان ماهیتاّ موجودی متعامل است و رشد در تعاملات رخ می‌دهد و اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین محمل تعامل هم بر محور مرکزی زبان است. انسان در زبان می‌زید همچنان که ماهی در آب، و هر دو از وجود چنین محملی معمولاً غافل‌اند تا زمانی که از آن‌ها گرفته می‌شود. منظور از زبان در اینجا زبان خاصی یا ساختار زبانی نیست، بلکه نگاه به زبان فراتر از وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط است- نگاهی که زبان را مولد می‌بیند؛ مولد رویدادها، بینش‌ها و نگرش‌ها.

مقیاس پیش رو را می‌توان هم به‌عنوان چوب خطی در نظر گرفت که مراکز آموزش و مراقبت از کودکان ۳ تا ۶ سال می‌توانند خود را با آن محک بزنند و نقشه راهی برای بهسازی و توسعه کیفیت خود تدوین کنند، و هم می‌توان از آن به‌عنوان ابزار پژوهشی در تحقیقات حوزه تربیت اوان کودکی (تاک) بهره برد. برای استفاده اول، این ابزار هم‌اکنون و بلافاصله قابل‌استفاده است و در کشور مراکزی در حال بهره‌گیری از ویراست پیشین آن هستند. برای استفاده از این مقیاس به‌عنوان ابزار پژوهشی، باید گفت در سطح جهان بیش از ۵۰ کشور آن را به کار گرفته‌اند و از آن برای مقایسه‌های بین‌المللی استفاده شده است. گرچه در ایران، تیم پژوهشی که در دانشگاه تربیت مدرس و مؤسسه مطالعات کودکیِ مدرس روی آن کار می‌کنند، در حال اجرای آن روی نمونه کشوری هستند تا بر آن اساس نسبت به ویژگی‌های روان‌سنجی‌اش بتوان اظهارنظر کرد. در ویراست دوم کتاب «مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سال‌های اولیه کودکی (۳ تا ۶ساله‌ها)» ویژگی‌های روان‌سنجی آن بر اساس نمونه ایرانی گزارش می‌گردد.

بیشتر بدانیم:

مصاحبه کتابک با دکتر طلایی: خط کش کیفیت مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی (استانداردهای کیفیت)

 

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
کورش
نویسنده
ثلما هارمز, ریچارد ام. کلیفورد, دبی کرار , Debby Cryer, Richard M. Clifford, Thelma Harms
ویراستار
  • سمیرا میرنظامی
برگردان
  • ابراهیم طلایی, حنیفه سجادی‌نائینی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: مهر ۹۷
پدیدآورندگان
  • ثلما هارمز
  • ریچارد ام. کلیفورد
  • دبی کرار
  • ابراهیم طلایی
  • حنیفه سجادی‌نائینی
  • سمیرا میرنظامی
سال نشر
۱۳۹۷
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • آموزش پیش دبستان
  • کودکان و آموزش
  • کتاب مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سال‌های اولیه کودکی (۳ تا ۶ساله‌ها)
  • ابراهیم طلایی
  • ثلما هارمز
 

کتاب مقیاس سنجش کیفیت مراکز آموزشی سال‌های اولیه کودکی (۳ تا ۶ساله‌ها)

  • سایت کتابک

اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۲۵ ق.ظ
اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران

اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران

آیا کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» کتابی درباره حیات‌وحش است؟ کتابی درباره شمارش است؟ یا کتابی درباره حل مسایل ریاضی؟ این کتاب همه این موارد را در کنار هم گرد آورده است. علوم در دنیای واقعی از یکدیگر جدا نیستند و کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» با مثال‌هایی جذاب اعداد و محاسبات را در بستر طبیعت به نمایش می‌گذارد.

نویسنده کتاب در مقدمه می‌نویسد: «کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» نشان می‌دهد در زندگی یک جانور خاص، یک رفتار یا ویژگی ظاهری چند بار بروز می‌کند. من بر اساس میانگین طول عمر یک جانور بالغ و اطلاعات و مشاهده ثبت‌شده درباره رفتار و ویژگی‌های ظاهری جانوران این موارد را تخمین زده‌ام. به‌طور قطع این اعداد در هر یک از اعضای یک گونه کمی متفاوت است. شرایط جانوران به دلایلی چو وضعیت آب و هوا، زیستگاه، دشمنان، آلودگی، شکار و میزان دسترسی به غذا با هم فرق می‌کند. برای محاسبه دقیق‌ترین اعداد ممکن، با کارشناسان باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌های بزرگ نگهداری آبزیان، کارشناسان مناطق حفاظت‌شده و استادان دانشگاه صحبت کرده‌ام.

از خواندن این کتاب و شمردن لذت ببرید! – لولا»

در کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» به ۱۱ عدد مربوط به ۱۱ گونه جانور اشاره شده است. توالی اعداد منظم نیست و تصادفی است. در انتهای کتاب گونه‌های جانوری ذکر شده در کتاب با جزییات بیشتر معرفی شده‌اند. هم‌چنین شیوه محاسبه ریاضی اعداد مربوط به هر جانور نیز تشریح شده است. پس از این بخش به مفهوم «میانگین» و سخن نویسنده درباره شیوه نگارش این کتاب پرداخته شده است. تصاویر کتاب جذاب و از نظر علمی دقیق هستند.

کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» کتاب منتخب گروه‌های مختلفی بوده است و جوایز مختلفی را نیز از آن خود کرده است، مانند کتاب منتخب آموزگاران انجمن بین‌المللی خواندن در سال ۲۰۱۴ و بهترین کتاب سال کالج بنک استریت در سال ۲۰۱۴.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران»

«لولا م. شفر» نویسنده بیش از ۲۸۰ کتاب‌ کودک و نوجوان و مدرس دوره‌های نویسندگی است. او در سراسر آمریکا سفر می‌کند تا در کارگاه‌ها، مدارس و کنفرانس‌ها، آموزگاران و دانش‌آموزان را به نوشتن ترغیب کند.

«کریستوفر سیلاس نیل» تصویرگر شناخته شده کتاب‌های تصویری کودکان است که تاکنون جوایز مختلفی برده است. او علاوه بر تصویرگری به طراحی پوستر، جلد کتاب و ساخت انیمیشن نیز می‌پردازد.


تا به حال به این فکر کرده بودید که یک پروانه‌ بال‌پرستویی برای خوردن شهد، سراغ چند گل می‌رود؟ یا دارکوب در طول زندگی‌اش چند بار با منقارش تنه‌ی درختان را سوراخ می‌کند و برای خودش لانه می‌سازد؟ می‌دانید یک زرافه چند خال دارد و در طول زندگی‌اش چند سانت قد می‌کشد؟ اصلا تا به حال به شاخ‌های گوزن‌های قطبی فکر کرده‌ بودید؟ این شاخ‌ها در طول زندگی‌شان ده بار رشد می‌کنند و می‌افتند.

کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» گزیده‌ای از دانستنی‌های علمی درباره‌ی جانوران است که نه تنها برای مخاطب کودک، بلکه برای بزرگسال هم می‌تواند جالب باشد.

«لولا م.شفر» نویسنده‌ی کتاب می‌گوید: «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران نشان می‌دهد در زندگی یک جانور خاص، یک رفتار یا ویژگی ظاهری چند بار بروز می‌کند. من بر اساس میانگین طول عمر یک جانور بالغ و اطلاعات و مشاهده‌های ثبت شده درباره‌ی رفتار و ویژگی‌های ظاهری جانوران این موارد را تخمین زده‌ام. به طور قطع این اعداد در هر یک از اعضای گونه کمی متفاوت است. شرایط جانوران به دلایلی مثل وضعیت آب و هوا، زیستگاه، دشمنان، آلودگی* شکار و میزان دسترسی به غذا با هم فرق می‌کند. برای محسایه‌ی دقیق‌ترین اعداد ممکن، با کارشناسان باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌های بزرگ نگهداری آبزیان، کارشناسان مناطق حفاظت شده و استادان دانشگاه صحبت کرده‌ام.»

یکی از ویژگی‌هایی که کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران»را با کتاب‌های علمی دیگر متمایز می‌کند این است که مختصر و با زبانی بسیار ساده، اطلاعات علمی را به مخاطب کودک انتقال می‌دهد. کودک به کمک تصویرسازی‌های ساده و تک‌رنگ کتاب می‌تواند به راحتی با حیوانات مختلف، مفهوم اعداد و شمارش آن‌ها آشنا شود. در هر صفحه، به واسطه‌ی معرفی ویژگیِ‌ یک حیوان، عددی به کودک معرفی، یادآوری یا آموزش داده می‌شود. سپس کودک به کمک تصویرسازی‌های هر صفحه و شمردنشان می‌تواند عددی را که آموخته، تمرین کند. پس می‌توان گفت «اعداد شگفت‌انگیز در زنگی جانوران»یک کتاب علمی-آموزشی-سرگرمی است.

لولا م. شفر، کتاب‌های بسیاری برای کودکان در همه‌ی رده‌های سنی نوشته و برنده‌ی «نشان افتخار شارلوت زولوتو» و «جایزه‌ی کتاب‌های منتخب کودکان» است. کتاب‌های او، نشان‌دهنده‌ی شیفتگی و احترام او به جهانِ طبیعی‌ است.

«کریستوفر سیلاس نیل» تصویرگر کتاب هم، کتاب‌های تحسین‌شده‌ی بسیاری در کارنامه‌ی هنری‌اش دارد. تصویرهای او در کتاب‌ها و مجلات گوناگونی به چاپ رسیده و در تلویزیون نمایش داده شده‌اند.

کتاب «اعداد شگفت‌انگیز در زندگی جانوران» برای کودکانی که می‌خواهند با مفهوم اعداد آشنا شوند کتاب بسیار مناسبی است.

این کتاب منتخب طرح سامان‌بخشی کتاب‌های رشد شده و برای گروه سنی بالای پنج سال مناسب است.

 

 

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
فاطمی، کتاب های طوطی
نویسنده
Lola M. Schaefer , لولا م. شفر
ویراستار
  • واحد ویراستاری انتشارات فاطمی (ویرایش علمی), فرید مصلحی مصلح‌آبادی (ویراستار صوری – زبانی)
برگردان
  • سارا قربانی برزی
تصویرگر
  • Christopher Silas Neal
  • کریستوفر سیلاس نیل
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: مهر ۹۷
پدیدآورندگان
  • لولا م. شفر
  • کریستوفر سیلاس نیل
  • سارا قربانی برزی
  • فرید مصلحی مصلح‌آبادی
سال نشر
۱۳۹۷
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران
  • فریبا دیندار
  • صفورا زواران حسینی
  • کودکان و آموزش خلاق
  • کودکان و اعداد
  • کودکان و شناخت حیوانات
  • کودکان و شناخت جانوران
 

کتاب اعداد شگفت انگیز در زندگی جانوران

  • سایت کتابک

آرزوی سوم

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۱۸ ق.ظ
آرزوی سوم

آرزوی سوم

کتاب «آرزوی سوم» یک کتاب دخترپسند است. اگر دختر ششم ابتدایی به بالای کتاب‌خوان دارید این کتاب را به او معرفی کنید! دختری که حوصله کتاب خواندن داشته باشد. چون دارید رمانی ۱۵۴ صفحه‌ای به او معرفی می‌کنید. رمانی که البته خوش‌خوان است و نثر یک دستی دارد.

دختری که میان جهان فانتزی داستانی و رئال، داستان‌هایی با مایه‌های رئال بیشتر را انتخاب می کند، چرا که آرزوی سوم هم اگر چه کتابی درباره دنیایی آرزوهای دخترانه است، اما در نهایت به مخاطب می‌گوید که آرزوهای دست یافتنی‌تر آن‌هایی هستند که منطقی‌تر یا واقعی‌تر به نظر می‌رسند.

اگر شما جهان داستان‌های مصطفی خرامان را بشناسید، در این کتاب احساس خواهید کرد که او سعی کرده دست به تجربه تازه‌ای بزند. سه خواهر که در خانه تنها هستند و یک بازی آرزوها راه می اندازند بلافاصله به شما این احساس را می‌دهد که نویسنده دلش خواسته از چارچوب روابط منطقی دنیا بیرون برود و در خانه را به روی اتفاقات عجیب باز کند!

حالا این که این اتفاقات عجیب تا کجا حق داشته اند که به درون کتاب بیایند و در شخصیت این سه دختر و نگاه‌شان به آینده اثر گذار باشند، چیزی است که فقط دختر ششم ابتدایی به بالای شما که کتاب را خواهد خواند، خواهد فهمید!

درباره نویسنده کتاب «آرزوی سوم»:

مصطفی خرامان ( متولد سال ۱۳۳۴در تهران) از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان است. او در ۲۲ سالگی فعالیت خود را در حوزه ادبیات آغاز و مدرک کارشناسی ارشد خود را نیز در همین رشته دریافت کرده است. تاکنون بیش از سی کتاب از این نویسنده منتشر شده است که بسیاری از آن‌ها به موضوعات اجتماعی و صلح پرداخته‌اند. کتاب‌های «فرشته‌ها از کجا می‌آیند»، «نوزده غلام، نوزده کاسه»،« سرنخ در ویترین» و «ننه باقالی» از آثار اوست.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
کانون پرورش فکری کودک و نوجوان
نویسنده
مصطفی خرامان
ویراستار
  • مینو کریم زاده
آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب معلمین راهنمایی و دبیرستان
خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای ۱۳ سال به بالا
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: مهر ۹۷
پدیدآورندگان
  • مصطفی خرامان
  • مینو کریم زاده
سال نشر
۱۳۹۳
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • کودکان و آرزوها
  • مصطفی خرامان
  • نوجوانان و مهارت های زندگی
  • نوجوانان و واقع بینی
 

کتاب آرزوی سوم

  • سایت کتابک

شاه دسامبر کوچولو

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۱۳ ق.ظ
شاه دسامبر کوچولو

شاه دسامبر کوچولو

کتاب «شاه دسامبر کوچولو» از آثار اَکسل هَکه داستان بلندی است برای نوجوانان. این کتاب داستان دوستی مردی کارمند با یک شاه کوچولوی شکم خمره‌ای به نام شاه دسامبر دوم است. شاه کوچولویی که عاشق پاستیل خرسی است و پشت یکی از قفسه‌های کتاب در خانه مرد زندگی می‌کند.

در سرزمین او برخلاف سرزمین ما، آدم‌ها از بزرگی شروع به زندگی می‌کنند و بعد کوچک و کوچکتر می‌شوند تا ناپدید شوند. آن‌ها در آغاز زندگی همه چیز دارند ولی کم‌کم بعضی چیزها را از دست می‌دهند حتی حافظه خود را در حالی‌که قدرت و نفوذ آن‌ها در اطرافیان بیشتر م‌یشود و همین‌طور می‌توانند تخیل کنند، پرسش‌های فراوان بپرسند و حتی اجازه دارند پاسخ آن‌ها را فراموش کنند. به نظر شاه دسامبر دوم این شیوه زندگی بهتر است. به عقیده او در سرزمین مرد هم انسان‌ها با بزرگی شروع می‌کنند و در ابتدا همه چیز دارند ولی هر روز چیزی را از دست می‌‌دهند با این تفاوت که آنچه انسان‌ها از دست می‌دهند مهم‌تر است مثل تخیل‌شان. آن‌ها در بخش دوم کتاب درباره خواب‌ها و رؤیاهای‌شان با هم صحبت می‌کنند و جالب است که شاه دسامبر معتقد است مرد کارمند در خواب همانی میشود که واقعا هست مثلا خلبان، قایقران و ... و از صبح تا زمانی که بخوابد در حقیقت در خواب یا شاید بیخبری است و آنچیزی است که واقعا نیست و دوست نداشته باشد. به نظر او «این طوری تنوع بیشتری است. شبها هم اهمیت بیشتری پیدا میکنند و روز فقط یک رؤیاست و هر چه در آن اتفاق بیفتد دیگر اهمیتی ندارد.». البته آن‌ها درباره رؤیاها و تخیلات‌شان یک تشابه جالب دارند و آن این است که هرچه پیرتر می‌شوند رؤیاهایشان بزرگ‌تر و نیرومندتر می‌شوند و آن‌ها در میان تخیلات و رؤیاهای بزرگ‌شان سرگردان و گم می‌شوند.

در فصل دیگری از کتاب شاه دسامبر دوم مرد کارمند را وادار می‌کند که در یک روز تعطیل به سمت اداره او بروند کاری که مرد اصلا آن را دوست ندارد. شاه دسامبر دوم برای افراد و اتفاقاتی که مرد شاید بعضی از آن‌ها را هر روز در مسیر خانه به محل کارش می‌دیده و نسبت به آن‌ها بی تفاوت بوده داستان‌هایی می‌سازد طوریکه مرد کاملا متعجب و حتی هیجانزده می‌شود. داستان با جنبه‌های مختلف تخیل و نگاه متفاوت شاه کوچولو به مسایل ادامه می‌یابد و زندگی در طول داستان برای مرد زیباتر و قابل تأمل‌تر می‌شود.

ماجراها و دوستی این دو در طول داستان به گونه‌ای است که نم‌یتوان مرز بین واقعیت و خیال را تمیز داد. شاید هم به علت دستاوردهایی که دوستی و حضور شاه دسامبر برای شخصیت داستان دارد خواننده ترجیح می‌دهد حضور او را واقعی و جدی بپندارد. هر چند داستان کتاب «شاه دسامبر کوچولو» به عنوان داستانی برای نوجوانان طبقه‌بندی شده است اما می‌توان گفت داستانی است برای همه سنین و شاید حتی افراد بزرگسال با خواندن این داستان راهی بیابند برای نگاهی ساده‌تر و زیباتر به زندگی که تکرار روزمرگی‌ها آن را برای بسیاری از آن‌ها کسل‌کننده و غیرقابل تحمل کرده است. تاکید داستان به اهمیت تخیل که گنجی ارزشمند و نامحدود در وجود انسان‌هاست از نقاط قوت آن است. از دیگر نکات این داستان اهمیت فکر کردن و بازی کردن است، این‌که می‌شود در شرایطی هم مثل کودکان بازی کرد. هر خواننده‌ای با خواندن این داستان می‌تواند به دنبال شاه کوچولوی خودش بگردد و با این دوست کوچولوی شجاع ترس‌ها و محدودیت‌هایش را کنار بگذارد و شیرینی‌های موهبت زندگی را همچون دوران کودکی دوباره مزه‌مزه کند.

کتاب «شاه دسامبر کوچولو» بدون اشاره مستقیم به مخاطب یادآوری می‌کند برای تغییر کافی است نگاه خود را تغییر دهیم و این‌که هر تغییری از درون خودمان و از تغییر نوع نگاه‌مان به اتفاقات ساده و پیچیده زندگی‌مان شروع می‌شود و به شکل زیبایی ادامه می‌یابد. آن زمان است که شکرگزار خواهیم بود به خاطر تجربه ناب زندگی.

در‌این کتاب توصیف‌های دقیق و زیبای نویسنده از جزئیات شخصیت‌ها، اشخاص، موقعیت‌ها و مکان‌هایی که داستان در آن‌ها رخ می‌دهد خواننده را کاملا با خود همراه می‌کند و حس تصویرسازی ذهنی او را برمی‌انگیزد، اما تصاویر کتاب «شاه دسامبر کوچولو» روند داستان را دلپذیرتر و قابل تصورتر می‌کنند. تصاویری ساده و درعین حال کامل و زیبا که خواننده کتاب از دیدن آن‌ها و توجه به جزئیات شان لذت فراوان می‌برد.

درباره نویسنده کتاب «شاه دسامبر کوچولو»

اَکسل هَکه نویسنده آلمانی در دانشکده روزنامه‌نگاری آلمان در شهر مونیخ در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده است. او سالها به عنوان خبرنگار ورزشی، و سپس به عنوان یک مفسر سیاسی، خبرنگار بازی‌های المپیک و سردبیر از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۰ فعالیت کرده است. او بعد از سال ۲۰۰۰ به عنوان مقاله‌نویس و نویسنده مستقل کار کرده است. اَکسِل هَکه در سال ۱۹۹۱ اولین کتاب خود با نام «شب‌ها با بوش» که مجموعهای از داستان‌های کوتاه و گزارش‌ها و تفاسیر بود را منتشر کرد که برای اولین بار در داستانش یکی از شخصیت‌های مشهور خانواده هکه یعنی یخچال بوش، صحبت می‌کرد. او از آن زمان کتاب‌های زیادی را منتشر کرده است که نقاش اهل برلین میشائیل زووا (مایکل ساوا) تصویرگر بسیاری از آنها بوده است. کتاب «شاه دسامبر کوچولو» از جمله کتاب‌های بسیار مشهور اَکسل هَکه است. کتاب‌های هکه از پرفروش‌ترین کتاب‌های آلمان هستند و به هفده زبان ترجمه شده‌اند. کتاب «شاه دسامبر کوچولو» در کشور ژاپن نیز به عنوان پرفروش‌ترین کتاب شناخته شده است. از دیگر کتاب‌های این نویسنده کتاب «خرسی به نام یکشنبه» است که در ایران توسط حسین ابراهیمی (الوند) ترجمه شده است. بسیاری از کتاب‌های هَکه به صورت کتاب صوتی درآمده‌اند. او توانسته است جوایزی را برای کتاب‌هایش کسب کند از جمله جایزه جوزف رات، جایزه تئودور وولف، جایزه ارنست هوفرچتر و جایزه بین المللی Corine (کتاب صوتی گروهی) در سال ۲۰۱۱.

درباره تصویرگر کتاب «شاه دسامبر کوچولو»

میشائیل زووا (مایکل ساوا) هنرمند آلمانی است که عمدتا به خاطر نقاشی‌هایش که غالباً خیره‌کننده، سورئال، عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی‌اند شناخته شده است. او به مدت هفت سال در دانشکده هنرهای زیبای برلین تحصیل کرده است. زووا قبل از تمرکز بر حرفه‌اش به عنوان نقاش و تصویرگر، مدتی کوتاه به عنوان یک معلم هنر مشغول به کار بوده است. او علاوه بر انتشار یک مجموعه از پنجاه نقاشی‌اش در سال ۱۹۹۶ تصویرگری چندین کتاب از جمله «خرسی به نام یکشنبه» اثر دیگر اَکسل هَکه را نیز انجام داده است.

درباره مترجم کتاب «شاه دسامبر کوچولو»

حسین ابراهیمی (الوند) (۱۳۸۶-۱۳۳۰) دانش‌آموخته رشته زبان و ادبیات انگلیسی و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از مترجمان به نام و پرکار کتاب‌های کودک و نوجوان بود. او از نخستین افرادی است که به پرداخت حقت‌ألیف پدیدآورندگان کتاب‌های ترجمه شده بسیار اهمیت داد. او جوایز بسیاری را به عنوان مترجم دریافت کرده بود. او علاوه بر ترجمه آثاری از اَکسل هَکه آثار بسیاری را از نویسندگان بزرگی چون سوزان فِلچر، داگلاس وود، لوییس سکر، جیمز هوستون، فردریک فلد و ... به فارسی ترجمه کرده بود. از ویژگی‌های الوند علاوه بر ارتباط با ناشران، تعامل و ارتباط او با پدیدآورندگان آثار ترجمه شده‌اش بوده است. او توانست برای ترجمه کتاب‌های «زمستان جنگ» و «آخرین گودال» دیپلم افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) را در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ کسب کند. از دیگر جوایز و افتخارات او می‌توان به دریافت پلاک طلای شورای کتاب کودک برای کلیه آثار، لوح زرین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تندیس ماه زرین انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و ... اشاره کرد. کتاب‌هایی چون «موش کوچولو» نوشته کیت دی کامیلو «آخرین گودال» نوشته لوییس سکر، «سفال شکسته» اثر لیندا سو پارک، سه گانه «چرخ گردون» اثر جمیله گوین از جمله نمونه‌هایی از بیش از ۱۰۰ اثر ترجمه شده از این مترجم متعهد و پرافتخار هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاربردها و فعالیت ها

نوع فعالیت: فردی- گروهی
گروه سنی مخاطب: نوجوان

  • می‌توانید با مخاطبان درباره برداشت آن‌ها از موضوع کتاب گفتگو کنید.
  • سوالاتی را از متن کتاب استخراج کنند و درباره پاسخ‌های آن‌ها با مخاطبان گفت و گو کنید.
  • می‌توانید با مخاطبان در رابطه با رؤیاهای‌شان صحبت کنید و به اتفاق هم بررسی کنید چقدر موضوعات کتاب با رؤیاهای آن‌ها منطبق هستند.
  • از مخاطبان بخواهید لیستی از اتفاقات و مناظر تکراری که روزانه در مسیر همیشگی خود می‌بینند تهیه کنند. در مرحله بعد آن‌ها می‌توانند برای چند اتفاق روزمره از لیست مذکور ماجرایی خیال‌انگیز بنویسند.
  • مخاطبان می‌توانند برای اتفاقات روزمره لیست دیگران هم ماجرایی خیالی بسازند.
  • می‌توانید یک اتفاق روزمره را از یکی از لیست‌ها انتخاب کنند و هر کدام از مخاطبان یک ماجرای تخیلی برای آن بسازد. در این صورت تعدادی ماجرای متنوع خواهید داشت.
  • از مخاطبان بخواهید در باره دوست‌های خیالی که داشته‌اند صحبت کنند و تجربه‌های‌شان را بیان کنند.
  • مخاطبان می‌توانند احساس خود را درباره کل داستان و یا بخش‌های مختلف آن بیان کنند.
  • توجه مخاطبان را به تصاویر و جزییات آن‌ها جلب کنید و تشویق‌شان کنید که بتوانند نکات موجود در داستان را در تصاویر بیابند.
  • می‌توانید جلسه‌ای را برای صحبت پیرامون سبک و تکنیک نقاشی‌های کتاب اختصاص دهید و مخاطبان را با تصویرگر کتاب و آثارش آشنا کنید. حتی می‌توانند خودشان به عنوان کار تحقیقی مشارکتی در این رابطه اطلاعات کسب کنند و در کلاس ارایه دهند.
  • مخاطبان می‌توانند به عنوان یک فعالیت درباره نویسنده و مترجم کتاب تحقیق کنند و دیگر آثار آن‌ها را معرفی کنند.
شناسنامه کتاب:
 
ناشر
قدیانی
نویسنده
Axel Hacke, اَکسل هَکه
ویراستار
  • فرزانه کریمی
برگردان
  • حسین ابراهیمی (الوند)
  • برگردان آلمانی به انگلیسی: رزماری دیوید سُن
تصویرگر
  • Michael Sowa
  • میشائیل زووا
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: مهر ۹۷
پدیدآورندگان
  • اَکسل هَکه
  • میشائیل زووا
  • حسین ابراهیمی(الوند)
  • فرزانه کریمی
  • رزماری دیوید سُن
سال نشر
چهارم ۱۳۹۳
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • کتاب تصویری
  • کتاب فانتزی
  • کتاب تخیلی
  • اَکسل هَکه
  • میشائیل زووا
  • حسین ابراهیمی(الوند)
  • فرزانه کریمی
  • رمان نوجوان
  • نوجوان و تخیل
  • نوجوان و رؤیا
  • نوجوان و آثار بزرگ
  • خواب و رویا
  • کودکان و دوست خیالی
 

کتاب شاه دسامبر کوچولو

  • سایت کتابک

پسری در برج

دوشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۰۷ ق.ظ
پسری در برج

پسری در برج

کتاب «پسری در برج» داستانی نفس‌گیر است. در ابتدا فکر می‌کنیم مشکل ادی تنها مادرش است و این که از خانه بیرون نمی‌رود یا افسرده شده. اما با آمدن بلاچرها همه‌چیز در هم پیچیده و ترسناک می‌شود. ادی در این فضای تنش‌زا و اضطراب‌آور یاد می‌گیرد که برای نجات زندگی خودش و اطرافیانش باید بجنگد.

ادی پسری‌ست که با مادرش در طبقه هفدهم برجی در لندن زندگی می‌کند. یک روز مادرش به خانه می‌آید و ادی می‌بیند صورت مادرش زخمی و خونی‌ست و مدام گریه می‌کند. از آن روز به بعد مادر ادی دیگر از خانه بیرون نمی‌رود. به شدت افسرده می‌شود و فقط می‌خوابد. ادی مجبور است مسئولیت همه کارهای بیرون و خریدها را به عهده بگیرد و این برایش سخت است. اما بدتر از آن حال مادرش است که روز به روز بد و بدتر می‌شود. معلوم می‌شود چند غریبه او را اذیت کرده‌اند و کتکش زده‌اند. اما این مساله تنها مشکل ادی نیست، چرا که به زودی مصیبت بلاچرها شروع می‌شود. بلاچرها هاگ‌های سمی خطرناکی هستند که به شکل توده‌ای شبیه ابری آبی‌رنگ حرکت می‌کنند، پی ساختمان‌ها را می‌خوردند و آن‌ها را واژگون می‌کنند. همین‌طور در هوا معلق می‌شوند با هوایی که آدم‌ها تنفس می‌کنند، وارد گلوی آن‌ها می‌شوند و در جا خفه‌شان می‌کنند. کم‌کم همه ساختمان‌ها خراب می‌شوند و اهالی منطقه آنجا را ترک می‌کنند. گایه دوست صمیمی ادی در برج روبه‌رویی زندگی می‌کند. او به ادی می‌گوید که آن‌ها هم می‌خواهند بروند. ادی اما در برج گیر می‌افتد، چون به هیچ‌ شکلی نمی‌تواند مادرش را از خانه بیرون بیاورد. بنابراین در را می‌بندد و با مادرش آن تو می‌ماند. کمی بعد آب و برق خانه‌شان قطع می‌شود و ادی هر روز از پنجره می‌بیند که توده آبی هاگ‌ها ساختمان‌های بیشتری را نابود می‌کنند و گیاهان لزج غول‌پیکری در حال روییدن هستند. وقتی که ذخیره آب ادی و مادرش تمام می‌شود، یک‌روز یک دبه آب پشت در خانه‌شان می‌بیند و می‌فهمد کس دیگری در برج هست. او می‌گردد و سرایدار ساختمان و پیرزنی را که یکی از ساکنان برج است، پیدا می‌کند. آن‌ها غذای گرم، آب و تجهیزات دارند و با ادی بسیار مهربان هستند. ادی از طرفی نگران دوستش گایه است.

بعد از مدتی ادی می‌فهمد که پیرمرد سرایدار (اوبی) راهی برای مبارزه با بلاچرها پیدا کرده. نمک. بلاچرها در تماس با نمک می‌میرند و اوبی هر روز سر و صورتش را می‌پوشاند و از پنجره روی توده بلاچرها و جلوی در ساختمان نمک می‌ریزد. نمک ذخیره زمستان برای آب کردن یخ‌هاست. یک‌روز اوبی به برج روبه‌رو می‌رود. چرا که ادی فکر می‌کند دوستش گایه آنجا گیر افتاده. اما به جای گایه، اودی با مردی غمگین برمی‌گردد به نام ایوی. معلوم می‌شود ایوی همسری داشته که مثل مادر ادی بوده و می‌ترسیده از خانه بیرون بیاید. آن‌ها آنجا گیر افتاده بودند. اما در راه که می‌آمدند همسر ایوی از ترس و وحشت ماسکش را کنده و مرده است.

روزها همین‌طور می‌گذرد. دری، پیرزن ساختمان به همراه ادی از بالکن طبقات بالای برج کبوتر شکار می‌کنند و گوشت تازه می‌خورند. بلاچرها نمی‌توانند به ارتفاع بالا برسند.

اما اتفاق ترسناک می‌افتد. باران می‌گیرد و اودی می‌گوید با وجود باران، نمک کاری نمی‌تواند بکند و به زودی هاگ‌های بلاچر وارد برج می‌شوند.

آن‌ها همگی با هم ادی را تجهیز می‌کنند تا فرار کند و خودش را نجات دهد. اما درست در لحظه آخر که بلاچرها دارند وارد ساختمان می‌شوند، یک هلی‌کوپتر نجات می‌رسد و ادی به ساختمان برمی‌گردد. آن‌ها به پشت‌بام برج می‌روند و نجات پیدا می‌کنند.

بعد از آن ماجراها آن‌ها همگی با هم به شهر ساحلی‌ای که گایه رفته می‌روند و با هم زندگی می‌کنند. ادی هم همراه گایه به مدرسه جدید می‌رود.

درباره نویسنده کتاب «پسری در برج»

الی هو‌ـ‌ین در نورث‌همپتِن انگلستان متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در باکینگِم‌شِر گذراند. بعد از چند سال فعالیت در زمینه‌ نشر حالا آموزگار است و کتاب «پسری در برج» را هر روز، ساعت پنج صبح‌، پیش از نشستن روبه‎‌‌روی یک کلاس پر از دانش‌آموزان پنج‌ساله‌اش نوشت. کتاب «پسری در برج» جایزه‌ کتاب سال کالدِردِیل ۲۰۱۵ را دریافت کرده و تا‌ حالا نامزد جایزه‌های زیادی مثل مدال کارنگی ۲۰۱۵ شده و به لیست نهایی جوایزی مثل جایزه‌ کتاب کودک واترستونز ۲۰۱۵ و جایزه‌ کتاب کودک ساسکس ۲۰۱۶ راه یافته است.

پالی ساکن انگلستان است و با همسرش، دن و گربه‌ پرحرف‌شان میلو در لندن جنوبی زندگی می‌کند.

درباره مترجم کتاب «پسری در برج»

مریم عزیزی بهار سال ۱۳۶۲ در مشهد به دنیا آمد. سال ۱۳۸۵ لیسانس شیمی محضش را گرفت و از زمستان ۱۳۸۸ تا دو سال بعد از آن را هم زبان انگلیسی یاد گرفت.

مریم عزیزی سال ۱۳۸۶ نوشتن در ژانر فانتزی را شروع کرد. او مجموعه ‌رمانی شش‌جلدی به اسم دشت پارسوا برای نوجوان‌ها و جوان‌ها و یک داستان کودک هم به نام «چشم شب» نوشته است. عزیزی کتاب هم ترجمه می‌کند.

مریم عزیزی در مشهد زندگی می‌کند، عاشق طبیعت و پیاده‌روی و موسیقی و کتاب و سینما است، از جن و روح و شبح نمی‌ترسد و از دیوها و اژدهاها و کتابخوان‌ها خیلی خوشش می‌آید و آن‌هایی را که کتاب نمی‌خوانند یا حیوانات را اذیت می‌کنند، هیچ دوست ندارد.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
هوپا
نویسنده
Polly Ho-Yen, پالی هوین
برگردان
  • مریم عزیزی
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: مهر ۹۷
پدیدآورندگان
  • پالی هوین
  • مریم عزیزی
سال نشر
۱۳۹۵
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • نوجوانان و کتاب های علمی - تخیلی
  • کتاب پسری در برج
  • مریم عزیزی
  • اعظم مهدوی
 

کتاب پسری در برج

  • سایت کتابک

بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است