ketabakmailبلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است
ketabakmail
بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است

آفتاب پرست غمگین

چهارشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۰۱:۰۳ ب.ظ
آفتاب پرست غمگین

آفتاب پرست غمگین

آفتاب‌پرست می‌تواند دمش را مانند صدف حلزون پیچ دهد، مانند ملخ بجهد، خود را سر و ته از بند رخت آویزان کند و خود را به شکل و رنگ هر چیزی در بیاورد، اما به نظر می‌رسد هیچ‌کس، نه حلزون پیچ در پیچ، نه ملخ سبز و نه جوراب راه راه دلشان نمی‌خواهد با او دوست شوند.

او تنها و غمگین است. تا این‌که بالاخره آفتاب پرستی دیگر را پیدا می‌کند که حاضر است با او دوست شود و هر دو مانند رنگین‌کمان رنگارنگ می‌شوند.

کتاب «آفتاب پرست غمگین» یک کتاب تصویری است که با ترکیب تصویر و چند کلمه‌ی کوتاه، داستان آفتاب‌پرستی را که به دنبال دوست می‌گردد روایت می‌کند.

هر دو صفحه‌ی کتاب بخشی از تلاش آفتاب‌پرست برای یافتن دوست را روایت می‌کند. در صفحه‌ی سمت چپ تصویر جاندار یا شی مورد نظر کشیده شده است و در صفحه‌ی مقابل آفتاب‌پرست دیده می‌شود که تلاش کرده است شکل و رنگ خود را به همان صورت تغییر دهد.

کتاب بیش از آن‌که درباره‌ی دوست‌یابی باشد، درباره‌ی شکل‌ها، نقش و نگار‌ها و رنگ‌هاست.

کتاب «آفتاب پرست غمگین» کتابی زیرکانه و طنزآلود است که تصاویری زیبا و دلنشین نیز دارد.

«امیلی گرویت» که اغلب نویسندگی و تصویرگری کتاب‌هایش را هم‌زمان عهده‌دار است، اهل انگلستان است و تاکنون جایزه های گوناگونی از جمله «مدال کیت گرین وی» را دریافت کرده است.

کتاب برای بلندخوانی و اجرای بازی‌های حرکتی مناسب است.

 

کاربردها و فعالیت ها

۱)
پس از خواندن کتاب از کودکان بپرسید:

  • در کتاب چه اتفاقی افتاد؟
  • در این صفحه آفتاب پرست تلاش می‌کند چه چیزی باشد؟
  • تصویرگر کتاب چگونه آفتاب‌پرست را کشیده است که شبیه آن تخته سنگ / توپ / ماهی و غیره باشد؟

تصاویری از اشیا و موجودات زنده‌ی مختلف با رنگ‌اهی متنوع مانند یک سیب سبز، یک صندلی آبی، یک فیل طوسی، یک گل بنفش و غیره فراهم کنید. سپس کارت‌ها را به کودکان نشان دهید و درباره‌ی هرکدام این پرسش‌ها را بپرسید:

  • آفتاب پرست را چگونه بکشیم که شبیه سیب سبز شود؟
  • چه شکلی باید داشته باشد؟ (دایره)
  • چه رنگی باید باشد؟ (سبز)

در انتها از کودکان بخواهید به انتخاب خود یک تصویر را انتخاب کنند و بکشند و مانند کتاب آفتاب پرست را شبیه آن نقاشی کنند.

۲)
الگوی ساده آفتاب پرست (مارمولک) را با مقوای کلفت به تعداد زیاد ببرید. سپس از کودکان بخواهید نخ‌ها و کامواهای رنگی را دور آن بپیچند و آفتاب پرست‌های به رنگ‌های مختلف خلق کنند. کودکان با این فعالیت علاوه بر تمرین دست ورزی با رنگ‌ها نیز آشنا می‌شوند.

کودکان و کاردستی

۳)
گردونه‌ی آفتاب پرست‌هایی که رنگشان تغییر می‌کند بسازید.
برای ساخت گردونه به دو بشقاب کاغذی گرد صاف یا دو مقوای بریده شده به شکل دایره و پونز و یک تکه پاک‌کن یا چوب پنبه نیاز دارید. روی یکی از دایره‌ها تصویر دو آفتاب پرست بکشید و آن را ببرید. روی بشقاب / مقوای دیگر را با آبرنگ به رنگ‌های مختلف در بیاورید. سپس دو صفحه را روی هم بگذارید و با پونز و پاک کن به هم متصل کنید به شکلی که دایره بالایی (دارای تصاویر آفتاب‌پرست) قابلیت چرخش داشته باشد. با چرخاندن این صفحه آفتاب‌پرست‌ها به رنگ‌های مختلف در می‌آیند.

کاردستی کودکان

۴)
آزمایش علمی کنید!
به کمک آب کلم قرمز کاغذهای سفید را رنگ کنید. کلم قرمز مانند کاغذ تورنسل (لیتموس) در ترکیب با مواد بازی یا اسیدی به رنگ‌های متفاوت در می‌آید. برای به دست آوردن آب کلم قرمز، آن را خرد کرده و همراه مقدار کمی آب در دستگاه خرد کن بریزید. سپس آن را صاف کنید و آب به دست آمده را در یک ظرف پهن بریزید. پس از آن کاغذهای سفید را درون آن بگذارید تا رنگ بگیرد و سپس کاغذهای بنفش رنگ را روی بخاری یا زیر آفتاب بگذارید تا خشک شوند. زمانی که خشک شدند کاغذها را به شکل آفتاب پرست ببرید.
مواد مختلف با خاصیت اسید و باز که تقریبا بی رنگ باشند را فراهم کنید. موادی مانند سرکه، آب لیمو، بیکینگ پودر حل شده در آب، محلول شکر، محلول نمک، پودر یا مایع لباسشویی حل شده در آب و لیموناد.
از کودکان بخواهید قطره‌ای از هر مایع را روی آفتاب پرست خود بریزند و تغییر رنگ آن را مشاهده کنند که به رنگ سبز یا طیف‌های مختلفی از صورتی در می‌آید. در کنار ساخت کاردستی درباره‌ی خاصیت‌های شیمیایی مختلف مواد به‌طور ساده با کودکان گفتگو کنید.

کودکان و علم و هنر

۵)
از زبان آفتاب پرست تقلید کنید!
پس از خواندن کتاب، درباره‌ی آفتاب پرست‌ها تحقیق کنید و با زندگی و ویژگی‌هایشان بیشتر آشنا شوید. یکی از نکات جالب بدن آفتاب‌پرست‌ها زبان بلند و چسبناک آن‌هاست که به کمک آن حشرات را شکار می‌کنند. از کودکان بخواهید از زبان آفتاب پرست‌ها تقلید کنند. به هر کودک یک سوت سوتک بدهید (اسباب بازی‌ای که با فوت کردن در آن علاوه بر سوت زدن، کاغذ حلقه شده‌ی جلوی آن باز و صاف می‌شود). جلوی هر کودک یک لیوان بگذارید و روی آن یک گلوله کاغذی قرار دهید. سپس با تنظیم فاصله از کودکان بخواهید با دمیدن در سوت سوتک و نشانه‌گیری درست سعی کنند گلوله کاغذی را بیندازند. همراه این بازی به کودکان درباره‌ی ویژگی‌های زبان آفتاب‌پرست و شیوه‌ شکارش توضیح دهید.

در اینجا می‌توانید فیلمی از شیوه این بازی را ببینید

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
علمی و فرهنگی
نویسنده
Emily Gravett, امیلی گرویت
آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب معلمین پیش دبستانی
تصویرگر
  • Emily Gravett
  • امیلی گرویت
خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای ۳ - ۶ سال
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۵
پدیدآورندگان
  • امیلی گرویت
  • شیما شریفی
سال نشر
۱۳۹۲
 
راهنمای کتاب:
 
کلیدواژه:
  • کودکان و دوست یابی
  • کودکان و یادگیری رنگ‌ها
  • کودکان و یادگیری شکل‌ها
 

کتاب آفتاب پرست غمگین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است