ketabakmailبلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است
ketabakmail
بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است

دست برای زدن نیست

يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶ ب.ظ
دست برای زدن نیست

دست برای زدن نیست

با دست‌هایمان به جای زدن چه کارهایی می‌توانیم بکنیم؟ با دست‌ها می‌شود نمایش عروسکی بازی کرد، در لباس پوشیدن به برادر کوچک‌تر کمک کرد، به جانوران غذا داد، مسواک زد، در آغوش گرفت و ده‌ها کار دیگر.

کتاب «دست برای زدن نیست» تلاش می‌کند کودکان را از اعمال خشونت با زدن دیگران دور کند و به آن‌ها روش‌هایی برای کنترل خشمشان پیشنهاد دهد.

کتاب «دست برای زدن نیست» کتابی آموزشی و غیر داستانی است. کتاب زبانی ساده دارد و تصاویر آن گرم، دعوت کننده و رنگارنگ هستند. تصاویر موقعیت‌هایی واقعی در زندگی روزمره را نشان می‌دهند و به همین دلیل کودکان به خوبی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. کتاب با تصاویر رنگارنگ و متن کوتاه و جذاب خود به خوبی به دل کودکان می‌نشیند و در رفتار آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

در انتهای کتاب صفحه‌هایی به توضیح شیوه شکل دادن گفتگو درباره‌ی موضوع کتاب با کودکان اختصاص داده شده است. همچنین در انتهای کتاب توضیح کوتاهی درباره‌ی کارهایی که کودکان زمانی که در خانه دعوا می‌شود می‌توانند بکنند و کارهایی که بزرگ‌ترها زمانی که در خانه دعوا می‌شود می‌توانند بکنند داده شده است.

«مارتینه آغاسی» یک درمانگر بالینی است. او تجربه‌ی گسنرده‌ای در زمینه ارائه مشاوره‌های رفتاری به آموزگاران و والدین در مدارس، پرورشگاه‌ها و مراکز اقامتی کودکان دارد.

«ماریه‌کا هِین‌لِن» برای تصویرگری کتاب‌های این مجموعه جوایز مختلفی دریافت کرده است. هین‌لن کار خود را بر تصویرگری کتاب‌ها و مواد آموزشی برای کودکان، نوجوانان، والدین و آموزگاران متمرکز کرده است.

از مجموعه کتاب‌های «بهترین رفتارBest behavior» جلدهای دیگری نیز مانند «کلمه‌ها برای اذیت کردن نیستند» و «میکروب‌ها برای پخش کردن نیستند»، توسط ناشرهای مختلف به فارسی ترجمه و چاپ شده است.

این مجموعه و جلدهای مختلف آن برنده‌ی جوایز متعددی مانند جایزه‌ی «آی‌پرنتینگ مدیا» در آمریکا بوده است.

کتاب «دست برای زدن نیست» برای بلندخوانی مناسب است.

کاربردها و فعالیت ها

فعالیت
۱)

پیش از بلندخوانی کتاب، از کودکان بپرسید با دست‌هایشان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟
هنگام خواندن کتاب از کودکان بخواهید کارهایی که در کتاب گفته می‌شود را شبیه سازی کنند (نمایش آن را بازی کنند): دست بدهند، دست بزنند، بوسه بفرستند، به جایی اشاره کنند و غیره.
پس از خواندن کتاب از کودکان بپرسید:
- تابه‌حال کارهایی که در کتاب مثال زده شده است را با دست‌هایشان انجام داده‌اند؟ کدام‌ها استفاده‌ی درست از دست‌ها و کدام‌ها اشتباه بوده است؟
- هنگامی که کسی آن‌ها را زده است بهشان چه حسی دست داده است؟
- به جای زدن چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ در این مورد می‌توانید مثال‌هایی را مطرح کنید و سپس از کودکان بخواهید نظرشان را بگویند. به عنوان مثال بگویید فرض کنید کودک دیگری ماشین شما را به زور گرفته است یا کسی شما را در صف هل می‌دهد، چه می‌کنید؟
۲)
پس از خواندن کتاب از کودکان بخواهید کف دست خود را روی یک ورقه کاغذ گذاشته، دورش را بکشند و آن را رنگ‌آمیزی کنند. از کودکان بخواهید کارهای مثبتی را که با دستانشان انجام داده‌اند را نام ببردند. سپس آن‌ها را در اطراف دستشان بنویسید. در انتها از کودکان بخواهید خودشان را در حالی‌که آن کار خوب را با دست‌هایشان انجام می‌دهند نقاشی کنند و نقاشی را کنار متن مربوط به آن بچسبانید.

۳)
صورتک‌های شاد و صورتک‌های غمگین درست کنید. از کودکان بخواهید زمانی که کاری که با دست‌ها انجام می‌شود خوب است صورتک شاد را بالا بیاورند و اگر بد بود صورتک غمگین. سپس مثال‌هایی از کاربرد مناسب و نامناسب دست‌ها بزنید. به عنوان مثال: کودکی به دوستش کمک می‌کند که ماشینش را هل بدهد، کودکی مادرش را می‌زند، کودکی دوستش را بغل می‌کند، کودکی نقاشی هم‌کلاسی‌اش را خط‌خطی می‌کند و غیره.

۴)
زنجیره‌ی «دست‌های یاری‌گر» بسازید. تعدادی تصویر کف دست به ازای هر کودک ببرید و آن‌ها را در کیسه‌ای بگذارید. تعداد کمی از دست‌ها را به هم بچسبانید و برای کودکان توضیح دهید هرکدام از دست‌ها نشانه‌ی این است که یکی از ما با دست‌هایمان به دیگری کمک کرده‌ایم و مثال بزنید. سپس زنجیره را در جایی مثلا روی دیوار نصب کنید. پس از آن به تدریج هر بار کودکی از دست‌هایش برای کمک به دیگران استفاده کرد، یک دست جدید از کیسه بیرون بیاورید و به زنجیره اضافه کنید.

۵)
با دست‌هایتان حرف بزنید
از کودکان بخواهید بگویند آیا تابه‌حال با دست‌هایشان حرف زده‌اند یا نه. مثال‌هایی از معنای حرکات دست‌ها در زندگی روزمره بزنید، مانند دست دادن به معنای سلام و خوشامدگویی یا حرکت دادن دست به راست و چپ به معنای نه گفتن و تایید نکردن، تکان دادن دست به معنای خداحافظی و غیره. همراه کودکان نشانه‌هایی را با دستانتان برای حرف زدن انتخاب کنید و استفاده از‌ آن‌ها را تمرین کنید.
با کودکان درباره «زبان اشاره»‌ی مورد استفاد‌ی ناشنوایان گفتگو کنید و برخی نشانه‌ها را تمرین کنید.

شناسنامه کتاب:
 
ناشر
فنی ایران
نویسنده
Martine Agassi , مارتینه آغاسی
ویراستار
  •  
آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب آموزگاران و مربیان
  • کتاب های مناسب معلمین پیش دبستانی
  • کتاب های مناسب معلمین دبستان
برگردان
  • نگار عجایبی
تصویرگر
  • Marieka Heinlen
  • ماریکا هینلن (ماریه کا هین لین)
خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای خانواده
  • مجموعه نوشته های مناسب برای ۳ - ۶ سال
  • مجموعه نوشته های مناسب برای ۷ - ۹ سال
فهرست کتاب های ماه
فهرست کتاب های ماه: دی ۹۵
پدیدآورندگان
  • مارتینه آغاسی
  • ماریه کا هین لین
  • نگار عجایبی
سال نشر
چاپ چهارم ۱۳۹۴
 

کتاب دست برای زدن نیست

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بلاگ کتابک بازتاب دهنده محتوای کتابک است